01 July 2005

TAHNIAH KEPADA MAJLIS FATWA DAN JABATAN MUFTI JOHOR


KENYATAAN MEDIA
(30 Jun 2005)


TAHNIAH KEPADA MAJLIS FATWA DAN JABATAN MUFTI JOHOR

Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPN Johor) mengucapkan tahniah dan memberikan sokongan di atas fatwa yang telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Johor (MFJ) dan Jabatan Mufti Johor (JMJ) yang telah mengeluarkan arahan bahawa lapan barang termasuk jubin yang tertera tulisan ‘Allah’ supaya membuang, menukar atau menampal kalimah suci itu selepas difatwakan sebagai haram dan masyarakat Islam perlu mengelak daripada membeli atau menggunakannya. Berita ini telah tersiar di dalam akhbar Harian Metro Edisi Johor dan Utusan Malaysia pada 30 Jun 2005.

Pengerusi MFJ yang juga Mufti Johor, Datuk Nooh Gadut semalam telah membuat kenyataan tersebut di dalam sidang media semalam telah menekankan bahawa antara barangan yang dimaksudkan ialah jubin, kain ela, pakaian dan selipar. Beliau telah menyenaraikan lapan barang yang difatwakan sebagai HARAM yang sebelum ini telah didedahkan di dalam media massa. Lapan barang tersebut adalah :

- Jubin berwarna hijau bercorak jelas menunjukkan kalimah “ALLAH”
- Kain ela bercorak bunga batik menandungi ayat 37 surah Ar-rahman
- Kain ela untuk dibuat langsir dan sarung bantal mempunyai kalimah “ALLAH” dan diatasnya terdapat tanda salib.
- Pakaian kanak-kanak mempunyai kalimah “ALLAH” dan “AKBAR”
- Selipar jenama Maybach dan Bowling yang di tapaknya mempunyai kalimah “ALLAH” daripada jenis tulisan khat kufi.
- Baju batik yang mempunyai kalimah “ALLAH” walaupun tidak jelas.
- Sejadah yang mempunyai tanda salib dan apabila disujud, ia berada betul-betul di atas dahi.
- Naskah Al-Quran sederhana kecil bewarna hijau merah terbitan Biron kerana tersalah cetak surah Ali-Imran pada muka surat 63 iaitu ayat 148 terus ke surah yang sama ayat 174 dan tidak mempunyai pengesahan daripada Kementerian Keselamatan Dalam Negeri.

Keputusan fatwa ini diharapkan dapat memberikan pengajaran terutamanya kepada rakyat Johor khususnya yang beragama Islam agar lebih prihatin terhadap kesucian agama daripada dipergunakan dan diperdagangkan oleh orang lain dengan sesuka hati. Kejadian seperti meletakkan nama Allah di bawah tapak kasut dan di atas jubin dilihat seolah-olahnya sengaja dilakukan oleh pihak tertentu untuk menghina Al-Quran dan kesucian agama islam. Perbuatan ini akan menyebabkan nama Allah akan dipijak dan dihina oleh pengguna sama ada dalam keadaan sedar ataupun tidak.

Setidak-tidaknya, fatwa yang dikeluarkan ini akan memberikan peringatan supaya sensitiviti umat Islam mestilah dijaga oleh peniaga. Kenyataan Datuk Mufti Johor bahawa ketika ini barangan yang disenarai ini didapati masih dijual dengan secara meluas di premis perniagaan mestilah dipandang serius dan tindakan mestilah diambil dengan segera agar fatwa yang dikeluarkan ini tidak dipermainkan oleh peniaga-peniaga. Sudah tentulah Kementerian Hal Ehwal Pengguna yang bertanggungjawab untuk mengarahkan setiap barangan ini ditarik balik penjualannya.

DPPN Johor juga mencadangkan agar MFJ atau JMJ mewujudkan laman web khas untuk memudahkan masyarakat mengetahui fatwa-fatwa terbaru terutamanya di Johor dan mendapatkan informasi dengan lebih cepat dan jelas seperti mana yang sekarang ini dipraktikkan oleh Jabatan Mufti Negeri Perak (
http://mufti.perak.gov.my/) yang sentiasa pro-aktif terhadap perkembangan semasa.

DPPN Johor mengharapkan semoga Majlis fatwa Negeri Johor selepas ini akan lebih konsisten mengeluarkan pelbagai fatwa yang mampu menyelesaikan masalah ummah khususnya yang berkaitan dengan perkara yang boleh menjejaskan akidah umat Islam di negeri Johor.

Sekian

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua
Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
019-7219913/012-7811830
http://dppnjohor.blogspot.com/

No comments: