18 May 2007

Harga Barangan Naik Lagi!

MULA-MULA TAK BOLEH TAPI SEKARANG BOLEH!

Cuba baca petikan berita yang disiarkan di dalam Bernama ini;

Petikan 1;
BERNAMA : Peniaga jangan naikkan harga sesuka hati
15-05-2007 01:19:22pm
PUTRAJAYA: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna hari ini memberi amaran akan mengambil tindakan tegas terhadap peniaga yang menaikkan harga barangan sewenang-wenangnya.
"Saya nak beri amaran kepada peniaga jangan mengambil kesempatan, dan jika ada tindakan tegas diambil oleh pihak penguatkuasa, jangan kata kita zalim atau kita jahat," kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Mohd Shafie Apdal.

Petikan 2;
Harga tepung gandum naik 15 sen
15-05-2007 04:04:20 PM

PUTRAJAYA: Kerajaan membenarkan harga runcit tepung gandum di seluruh negara dinaikkan 15 sen sekilogram berkuatkuasa semalam selepas mengambil kira pelbagai faktor termasuk dari segi kenaikan kos bahan mentah dan pengangkutan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Mohd Shafie Apdal berkata kenaikan itu hanya melibatkan tepung gandum serba guna dan bukan tepung gandum bukan serba guna yang harganya tidak dikawal.

Beliau berkata dengan kenaikan itu, tepung dijual pada harga RM1.35 sekilo berbanding RM1.20 sekilo bagi Semenanjung dan RM1.45 sekilo berbanding RM1.30 bagi Sabah dan Sarawak .

Kenyataan yang disiarkan oleh Bernama ini telah disiarkan pada tarikh yang sama iaitu 15 Mei 2007 cuma berita pertama disiarkan pada pukul 1.19 petang manakala berita kedua disiarkan pada pukul 4.04 petang.
Mula-mula, nampak kesungguhan Datuk Mohd Shafie Apdal untuk membenteras sikap peniaga daripada sesuka hati untuk menaikkan harga jualan walaupun kita pun tahu bahawa setiap kali harga barangan naik, menteri ini akan membuat kenyataan yang serupa dengan memberikan amaran dan amaran dan amaran.

Tiba-tiba orang yang sama juga membuat kenyataan bahawa harga tepung gandum naik 15 sen. Semalam dalam Bernama juga disiarkan bagaimana harga barangan runcit keperluan makanan telah naik mendadak sebanyak 5 hingga 10 peratus walaupun kenaikan gaji kakitangan awam belum diumumkan.
Itu baru tepung gandum. Selepas ini apa pula harga barangan yang akan naik? Peniaga roti canai sudah tentu menggeleng-gelengkan kepala. Kalau tak dinaikkan harga jualan maka sudah tentu akan menurun keuntungan. Akhirnya, saiz roti canai akan dikecilkan.

Peniaga roti, peniaga pau, peniaga-peniaga yang berasaskan tepung gandum pula sudah tentu sedang bersedia untuk berlumba-lumba memberikan alasan untuk membolehkan mereka menaikkan harga jualan mereka.
Pengguna akan terus tertekan. Gaji yang naik adalah kakitangan awam tetapi bagaimana pula nasib pesawah, petani, peneroka, nelayan, pekebun kecil dan penoreh getah? Saraan hidup semakin tinggi tetapi harga barang naik lagi. Itu baru cerita tepung gandum.

Rakyat perlu membuka mata. Hidup semakin kita semakin tertekan, UMNO/BN tdak peduli nasib rakyat tetapi yang mereka pentingkan adalah nafsu mereka semata-mata. Fikirkanlah, adakah ini nikmat yang kita kecapi setelah mencapai kemerdekaan selama 50 tahun?

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
15 Mei 2007, 7.05 petang

No comments: