05 September 2009

1 MALAYSIA VS 1 UMMAH

HTML clipboard

قال الإمام أحمد بن حنبل: حدثنا الأسود بن عامر: شاذان، حدثنا أبو بكر -هو ابن عياش -عن عاصم -هو ابن أبي النجود -عن أبي وائل، عن عبد الله -هو ابن مسعود، رضي الله عنه -قال: خَطَّ رسول الله صلى الله عليه وسلم خطًا بيده، ثم قال: "هذا سَبِيل الله مستقيما". وخط على يمينه وشماله، ثم قال: "هذه السُّبُل ليس منها سبيل إلا عليه شيطان يدعو إليه". ثم قرأ: { وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ }

Ibn Masud ada mengatakan bahawa satu ketika Rasulullah S.A.W menggariskan satu garisan dengan tanganya sambil bersabda “ Ini adalah merupakan jalan Allah yang lurus. Kemudian baginda menggariskan di sebelah kanan dan kiri sambil bersabda “ Ini adalah merupakan jalan-jalan yang tidak disertakan setiap jalan itu, kecuali syaitan mengajak manusia mengikuti jalan itu. Lalu Nabi S.A.W membacakan satu Firman Allah S.W.T yang bermaksud : Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah _ Hadith riwayat Imam Ahmad ibn Hanbal

Menurut Mujahid seperti yang dinyatakan dalam Tafsir Ibn Kathir : Bahawa Allah S.W.T melarang kita daripada berpecah & bercanggah antara satu sama lain serta menjelaskan kepada mereka bahawa kemusnahan golongan yang terdahulu aalah berpunca berdebat dan bergaduh dalam hala agama yang diperintahkan oleh Allah.

Hadith di atas dengan terang menjelaskan bahawa jalan Allah ini hanya satu, manakala jalan-jalan kesesatan yang dikempen oleh syaitan terlalu banyak di kiri & kanan kita. Tersilap langkah dalam memilih jalan, kita akan sesat daripada jalan Allah.

Bagi memperjelaskan lagi perkara ini , kita boleh merujuk kepada firman Allah :

اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (257)

Maksudnya : Allah Pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. – Surah Al-Baqarah ayat 257

Ibn kathir dalam tafsirannya mendedahkan rahsia mengapa Allah menggunakan lafaz jamak pada الظُّلُمَاتِ tetapi menggunakan lafaz singular pada “ النُّورِ”. Semua ini adalah untuk mempertegaskan bahawa :

KEBENARAN HANYA SATU, MANAKALA KESESATAN ITU TERLALU BANYAK DAN BERMACAM-MACAM JENISNYA

Oleh yang demikian, kita perlu berwasapada dalam memilih jalan yang lurus agar tidak tersesat dari jalan Allah yang sebenar.

Apabila kita bercakap mengenai jalan yang lurus, sudah tentu kita akan teringat kepada ayat di dalam surah fatihah yang biasa kit baca dalam solat dan menjadi perkara rukun, solat akan terbatal jika kita tidak membacanyanya. Kenapa surah fatihah dianggap sebagai surah yang wajib dibaca? Semua ini perlu dihalusi oleh kita agar dapat kita fahami . Mengapa tidak? Bukankah solat itu sebagai cara bagi seseorang hamba untuk bermunajat kepada tuhanNya?

Mari kita sama-sama membongkarkan rahsia yang terdapat dalam ayat Allah yang mulia ini.

اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ (7)

Maksudnya : Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. Al-Fatihah ayat 6-7

Maksud ayat di atas, Allah sendiri yang memberikan kepada kita definasi sebenar mengenai jalan yang lurus seperti yang dikehendaki olehNya. Kita pun tidak akan faham maksud jalan yang lurus ini jika kita tidak faham maksudnya yang sebenar.Allah menyatakan bahawa jalan yang lurus adalah jalan

“orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat”

Siapa pula golongan yang Allah beri nikmat ke atas mereka? Golongan ini tidak diterangkan oleh Allah dalam Surah Fatihah, tetapi diterangkan dalam surah yang lain dan ayat yang lain iaitu dalam Surah Nisa’ ayat 69 :

وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا (69)

Maksudnya : Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan (ditempatkan di syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka, iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqiin, dan orang-orang yang Syahid, serta orang-orang yang soleh. Dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat).

Jelas daripada ayat di atas, golongan yang mengikuti jalan yang lurus ialah terdiri dikalangan :

1) Nabi-nabi, dan

2) Orang-orang Siddiqiin, dan

3) Orang-orang yang Syahid,

4) Orang-orang yang soleh.

Anda boleh merujuk bagaiamana sikap serta contoh yang kita boleh ambil daripada 4 golongan yang disebut oleh Allah di atas. Cuma saya hanya mahu menjelaskan pada kesempatan pada kali ini untuk menerangkan perjuangan Nabi-nabi. Banyak cerita serta kisah yang Allah senaraikan kepada kita sebagai pengajaran kepada kita daripada para Anbiyak ini. Namun saya kira cukup untuk kita merenung kepada perjuangan Nabi besar kita Nabi Muhammad S.A.W dalam memahami perjuangan untuk membawa manusia ke jalan yang lurus.

Bila kita bercakap untuk menuju ke jalan yang lurus, sudah pasti banyak cabang & rangkaiannya. Jalan yang lurus dalam perniagaan, jalan yang lurus dalam politik, jalan yang lurus dalam ibadat, jalan yang lurus dalam ekonomi dan bermacam-macam lagi bidang kehidupan bagi memastikan kesemuanya membawa manusia ke jalan yang lurus, betul & tepat.

Namun saya hanya mahu fokus kepada kaedah Islam yang dibawa oleh Nabi S.A.W menuju jalan yang lurus di dalam usaha untuk menyatukan pelbagai bangsa & warna kulit .

Pertamanya Islam telah memberitahu kepada masyarakat dunia sejak 1500 tahun dahulu dengan firman Allah :

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13)

Maksudnya : Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Surah Al-Hujurat ayat 13

Ayat di atas dengan jelas dan terang bahawa bangsa & keturunan tiada harga di sisi Allah. Harga yang paling tinggi ialah taqwa. Ini bermakna, apa pun jua bangsa seseorang itu, ia tidak ada harga atau ‘value’ kecuali mesti ada taqwa.

Jika Allah sebagai ‘tukang’ atau ‘engineer’ yang buat manusia itu sendiri beritahu bahawa manusia ini terdiri daripada pelbagai bangsa, adakah Allah tidak tahu bagaimana cara untuk menyatukan pelbagai bangsa?

Dalam Al-Quran Allah menggunakan slogan :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا

Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman

Banyak ayat Al-quran menggunakan lafaz ini di antaranya :

  1. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ – سورة البقرة 183
  2. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى- سورة البقرة 178
  3. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ- سورة البقرة 102

Slogan ini telah dibawa oleh Nabi S.A.W sejak 1400 tahun dahulu lagi, walaupun baginda berketurunan Arab Quraisy tetapi slogan itu tidak digunakan nabi bagi tajuan perpaduan kaum. Ini berarti bahawa tugas Nabi untuk membawa isu perpaduan, tidak membawa isu perkauman, namun membawa isu yang lebih besar lagi iaitu perpaduan di atas dasar iman & taqwa meskipun terdiri dari pelbagai bangsa & keturunan. Meruntuhkan sistem perkauman kepada sistem ketaqwaan & keimanan.

Isu perpaduan kaum ini bukan isu baru tetapi isu yang lama, perkara ini patut dapat diselesaikan oleh UMNO jika mereka menjadi Islam sebagai dasar perjuangan mereka. Isu ini telah dibahas oleh Imam Sharastani dalam kitabnya Milal Wan Nihal di muqaddimah kitab beliau menyatakan usaha penduduk dunia untuk menyatukan antara sesama mereka. Beliau telah membahagikan usaha tersebut kepada bahagian seperti berikut :

  1. Perpaduan berdasarkan benua yang tujuh iaitu Afrika, Amerika Selatan, Amerika Utara, Antartika, Asia, Eropah & Oceania. Perpaduan yang diwujudkan ini memberikan hak keistimewaan tertentu di kalangan mereka, meskipun terdiri daripada pelbagai bangsa & warna kulit.
  2. Perpaduan berdasarkan arah mata angin iaitu Timur, barat , utara & selatan. Perpaduan ini juga memberikan hak keistimewaan tertentu di kalangan mereka yang terdiri dari pelabagai bangsa & warna kulit
  3. Perpaduan berdasarkan bangsa. Perpaduan ini lebih kecil berbanding 2 bentuk perpaduan di atas yang lebih bersifat global . Perpaduan ini lebih membawa kepada perpecahan yang banyak.
  4. Perpaduan berdasarkan aliran pemikiran & mazhab tertentu….

Kesemua perpaduan di atas melalui jalan buntu untuk diselesaikan. Ini adalah kerana, setiap daripada kumpulan yang telah disatukan tidak dapat bergabung antara satu sama lain. Sebagai contoh, benua eropah tidak boleh bergabung dengan benua asia, di sebabkan ketetapan & faktor geografi yang mereka anggap tidak setaraf untuk bergabung dengan mereka.

Islam telah mengemukakan Formula bagi menyelesaikan kemelut ini agar segala benua, segala yang berada di arah mata angin, segala bangsa dapat bersatu di atas dasar iman & islam yang meletakkan taqwa sebagai dasar kepada penyatuan ini.

Kenapa taqwa dijadikan asas kepada perpaduan ini? Ini adalah kerana taqwa ini sifatnya lebih kekal & kukuh & tidak ada kepentingan. Ini tidak seperti asas yang rapuh di atas tadi. Apakah alasan yang kukuh untuk mereka mengatakan mereka lebih baik daripada yang lain? Adakah dengan kerana mereka itu duduk di negara maju serta di benua eropah, mereka lebih mulia meskipun mereka suka melakukan pembunuhan, jenayah, rasuah, mencuri, merompak dan sebagainya? Alasan ini tidak kukuh sama sekali. Ika dibiarkan asas ini menguasai dunia, tidak mustahil peperangan demi peperangan tidak henti kerana mereka adalah yang terbaik. Apa yang kita dapat lihat sekarang memang telah terbukti bahawa dakwaan itu benar.

Sebab itu Islam membawa formula untuk bersatu di atas dasar Islam & Iman. Kaedah ini lebih bersifat global kerana satu dunia dapat disatukan.

Manakala 1 Malaysia adalah merupakah kaedah lapuk telah terbukti gagal seperti yang dijelaskan oleh Imam Sharastani dalam kitabnya.

ADAKAH SALAH MEMBUAT PERPADUAN DENGAN BUKAN ISLAM MESKIPUN MEREKA TIDAK BERIMAN? ADAKAH DASAR INI DIKATAKAN PERPADUAN DI ATAS DASAR ISLAM?

Bersambung

No comments: