14 September 2010

KES BUNUH SEMAKIN MENJADI-JADI : KEMBALI KEPADA SYARIAT ISLAM


KENYATAAN MEDIA
14 September 2010, 5 Syawal 1431 (No rujukan : PAS/DPP.12/2.07(21/10)

TAJUK :
KES BUNUH SEMAKIN MENJADI-JADI : KEMBALI KEPADA SYARIAT ISLAM

1. Saya mewakili Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPNJ) mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Datuk Sosilawati Lawiya, keluarga Allahyarham Kamaruddin Shamsudin, keluarga Allahyarham Noorhisham Mohammad, dan keluarga Allahyarham Ahmad Kamil Abdul Karim yang disahkan telah dibunuh dengan kejam sejak dilaporkan hilang pada 30 Ogos semasa berada di Banting untuk urusan pembelian tanah.


2. Keempat-empat mangsa bukan sahaja dibunuh malah mayat mereka telah di bakar dan abunya dibuang ke dalam sebuah sungai dekat Ladang Gadong, di Tanjung Sepat, Banting Selangor.


3. Perkara ini telah disahkan oleh Pengarah Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd Bakri Zinin pada 12 September 2010 yang lalu di dalam satu sidang akhbar di ibu pejabat polis Banting, Selangor.


4. Difahamkan bahawa seorang peguam berusia 41 tahun yang dikenali ramai di Banting dan bergelar 'Datuk', telah ditahan bersama adik lelakinya, dua wanita serta empat yang lain, termasuk pekerja ladang mereka.

5. Pembunuhan empat mangsa ini yang berlaku ketika kesemua mangsa sedang menjalani ibadah berpuasa di dalam bulan Ramadhan sudah tentu menghiris hati dan perasaan keluarga dan umat Islam seluruhnya.

6. DPPNJ memandang serius peningkatan kes jenayah kejam termasuk pembunuhan yang semakin membimbangkan dengan peningkatan yang drastik dengan beberapa laporan kes dipaparkan melalui media massa.


7. DPPNJ melihat bahawa jenayah di Malaysia semakin luar biasa, kejam, mengerikan dan sadis. Pembunuhan kejam daripada bayi di dalam kandungan sehinggalah ke usia warga emas terus berleluasa di dalam negara kita seolah-olahnya ia menjadi rutin berita yang disiarkan di dalam media massa ketika ini.


8. Pelbagai kaedah dan pendekatan telah dilakukan untuk menangani jenayah bunuh dan seumpamanya, pelbagai pandangan dan cadangan telah dikemukakan oleh pelbagai pihak yang dilihat mampu mengatasi jenayah berat ini namun jenayah berat seperti ini semakin meningkat dan menakutkan.


9. Setelah melihat pelbagai pendekatan telah diimplimentasi dalam kaedah pencegahan jenayah dan ianya masih lagi menemui jalan buntu maka saya melihat sudah tiba masanya pelaksanaan hukuman hudud yang mampu mencegah segala bentuk jenayah kerana hukuman hudud dan qisas telah termaktub dalam al Quran dan Sunnah Nabi Muhammad saw sebagai sebahagian dari syariat Islam. Ternyata umat Islam terdahulu berjaya kerana mengamalkan hukum Islam ini. Hukuman hudud lebih berkesan dan realistik dengan suasana semasa khususnya dengan fenomena jenayah bunuh yang sedang melanda negara kita ketika ini.


10. Saya kira inilah masa yang tepat untuk Islam dan syariatnya dilaksanakan. Sudah tiba masanya kita memberi ruang kepada undang-undang yang dicipta Allah setelah undang-undang dan sistem ciptaan manusia yang ternyata telah membuktikan kegagalan membendung jenayah di Malaysia.


Sekian, wassalam

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil

Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor

1 comment:

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK