18 July 2005

UMNO TERUS MENJADIKAN "AGENDA MELAYU" SEBAGAI AGENDA UTAMA, AGENDA ISLAM TERUS TERPINGGIR


KENYATAAN MEDIA
(16 Julai 2005)


Sekali lagi rakyat Malaysia khususnya yang mendaftar sebagai ahli UMNO sedang menunggu untuk berlangsungnya Perhimpunan Agong UMNO ke 56 tidak lama lagi pada 19 ~ 23 Julai 2005 sekali lagi rakyat Malaysia akan dihidangkan dengan pelbagai agenda Melayu yang akan dibahaskan. Seluruh media sama ada media cetak dan elektronik telah mula dikerah untuk mendapatkan pelbagai pandangan daripada masyarakat dan ketika persidangan berlansung, sudah semestilah Perhimpunan Agong UMNO ini akan mendapat liputan yang meluas dan dipancarkan secara langsung daripada media massa mengenai perkembangan terkini persidangan UMNO ini termasuklah daripada Pergerakan Pemuda, Puteri dan Wanita.

Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPN Johor) ingin menyentuh berkaitan Agenda Melayu yang akan dibentang dan dibahaskan di dalam persidangan UMNO ini. Apabila tiba musim Perhimpunan Agong UMNO, seperti biasa isu kepentingan Melayu akan dibangkitkan.

1. Gambaran awal bagi tahun 2005 yang boleh dilihat daripada wawancara Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia di dalam Mingguan Malaysia baru-baru menggariskan beberapa perkara yang akan dibincangkan di dalam Persidangan Pergerakan itu yang membabitkan isu meritokrasi, Malaysia maju tahun 2020, UMNO sebagai wadah orang melayu di Malaysia serta isu berkaitan dengan politik wang.

2. UMNO Pahang pula menyahut isu pelajar pintar seramai 120,000 pelajar pintar Melayu yang tercicir kerana gagal mendapat tempat di dalam Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) seperti disiarkan di akhbar Utusan Malaysia pada 15 Julai 2005.

3. UMNO Johor pula dilihat akan membawa isu meritokrasi dan agenda melayu sebagai isu utama. Pengerusi Badan Perhubungan Umno Johor Datuk Abdul Ghani Othman berkata ketika merasmikan Konvensyen UMNO Johor pada 9 Julai 2005 yang lalu, Umno Johor menganggap sistem meritokrasi bukan sahaja membawa kemerosotan pelajar Melayu dalam bidang-bidang kompetitif malah merupakan satu bentuk diskriminasi dan penindasan. Sistem itu didapati telah menindas ribuan anak Melayu di luar bandar yang tidak berpeluang mendapat pendidikan berkualiti.

4. Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor itu juga telah melahirkan rasa kebimbangan dan keresahannya terhadap perkembangan UMNO pada masa kini telah lari daripada perjuangan asalnya sehingga orang-orang melayu pada masa kini berasa malu untuk berkata sesuatu mengenai idealisme Hidup Melayu. Beliau menyatakan bahawa UMNO akan hanya menjadi relaven jikalau UMNO dapat mewakili dan mempertahankan bangsa, yang memungkinkan kita wujud dan berkembang, yakni bangsa Melayu.

Pada tahun 2004, apabila semakin hampir dengan Perhimpunan Agong UMNO, pelbagai pihak telah ditemu ramah untuk mendapatkan pandangan, kritikan, teguran dan idea sebelum persidangan bermula. Di antara wawancara yang disiarkan di dalam media termasuklah rencana yang bertajuk "Lonjakan Mega Melayu" oleh Datuk Dr Sulaiman Mahbob selaku bekas Setiausaha MTEN, Profesor Diraja Ungku Aziz di dalam satu wawancara bertajuk "Menang Bentuk Kalah Isi – Melayu tidak kisah Bangsa" dan Profesor Datuk Dr. Ismail Md. Salleh di dalam satu wawancara bertajuk "Ada orang -orang Melayu di persimpangan jalan. Persaingan globalisasi masa depan"

Dalam wawancara bersama Profesor Diraja Ungku Aziz yang disiarkan di dalam Utusan Malaysia pada 15 Ogos 2004 yang diwawancara tentang isu agenda Melayu yang berbangkit ekoran tulisan ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr. Norraesah Mohamad, beberapa perkara telah dibangkitkan oleh beliau yang saya kira amat menarik untuk dilihat secara telus oleh kepimpinan UMNO walaupun pandangan ini telah diutarakan hamper setahun yang lalu. Di antara perkara yang disentuh oleh Pak Ungku adalah pembasmian kemiskinan orang melayu yang sudah ada dalam Laporan Majlis Perunding Ekonomi Negara II tetapi kerajaan selalu mahu mencari cara-cara baru. Pak Ungku juga menyentuh isu agenda sosioekonomi orang Melayu yang harus dibincangkan selalu kerana hanya dengan cara itu saja dapat dicari jalan penyelesaiannya yang berkesan dan Agenda Melayu ini tidak terbatas sehingga bulan September nanti saja (Perhimpunan Agung UMNO tahun 2004). Pak Ungku juga menyebut bahawa pemimpin Melayu seringkali mengelak daripada menyentuh isu-isu yang sebenarnya relatif iaitu kemiskinan, kekurangan fizikal dan kelemahan mental.

Begitu juga dengan Profesor Datuk Dr. Ismail Md. Salleh di dalam satu wawancara bertajuk "Ada orang-orang Melayu di persimpangan jalan. Persaingan globalisasi masa depan" yang mana beliau menyentuh bahawa melayu sekarang berada di persimpangan. Pencapaian orang Melayu yang dibangga-banggakan sejak Dasar Ekonomi Baru tamat sudah semakin terhakis. Yang menariknya, beliau menyuarakan kebimbangannya terhadap perbincangan isu ini melalui media massa yang nampak cukup rancak dalam tempoh seminggu ini. Beliau juga menyatakan bahawa "Janganlah hendaknya kita memperkatakan hal ini hanya kerana perhimpunan agung UMNO tidak lama lagi".

DPPN Johor melihat bahawa selepas berakhirnya Perhimpunan Agong UMNO ini, setelah selesai memilih kepimpinan UMNO di peringkat Majlis Tertinggi termasuklah yang menang setelah menaburkan wang, semua agenda demi kepentingan melayu telah dilupakan dan diabaikan. Segala janji yang ditabur untuk membela bangsa dijadikan bahan catatan dan akhirnya dikumpulkan untuk di bawa ke Perhimpunan Agong tahun 2005.

Tahun 2005, seperti tahun-tahun sebelumnya, sekali lagi beberapa isu kepentingan Melayu dibangkitkan dan kita akan menyaksikan betapa UMNO akan dilihat seolah-olah mampu untuk membela nasib orang melayu tetapi seperti biasa ia akan berakhir setelah semua perwakilan pulang ke bahagian masing-masing. Akhirnya Agenda Melayu berkubur dan Agenda Islam terus terpinggir.

Sekian, wassalam


Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
019-7219913/012-7811830


No comments: