19 October 2007

Kenyataan Media DPPNJ - Isu Mat Rempit

Kenyataan Media
Dewan Pemuda PAS Negeri Johor

Tajuk : Program Sukan Malam Gagal Tangani Masalah Mat Rempit

Pada 9 Januari 2007, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Datuk Seri Azalina Othman Said telah melancarkan program Sukan Malam bagi menangani masalah mat rempit di kalangan remaja.

Azalina menyatakan bahawa kajian terkini Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IPPBM) mendapati para belia amat berminat dan optimis terhadap sukan tetapi tiada kemudahan disediakan untuk mereka.

Kesuntukan masa pada waktu siang menyebabkan para belia tidak mempunyai ruang yang cukup untuk bersukan justeru program seumpama ini dapat membantu mereka beriadah.

Program tersebut merangkumi program sukan bermotor seperti motosikal, kereta dan go-kart sementara bagi program sukan konvensional termasuk bola jaring, futsal dan 3 x 3 bola keranjang.

Saya pasti bahawa program Sukan Malam ini telahpun dijalankan di seluruh negara dengan perbelanjaan yang cukup besar melalui Kementerian Belia dan Sukan (KBS) kerana Azalina yakin bahawa kajian IPPMB telah dibuat dengan teliti.

Di Parlimen Kluang sebagai contohnya, penekanan terhadap Sukan Malam diberikan terhadap sukan Futsal. Kain rentang dan poster-poster diedarkan ke serata tempat bagi menarik golongan muda khususnya Mat Rempit untuk berhenti merempit dan beralih arah ke sukan Futsal.

Hakikatnya, mereka yang menyertai Futsal adalah golongan muda yang sememangnya menjadikan aktiviti tersebut sebagai aktiviti rutin mereka tetapi mat rempit terus memperuntukkan masanya dilitar lumba haram.

Hari ini, Azalina menyarankan pula agar semua kerajaan negeri dan kerajaan tempatan menyediakan kemudahan litar lumba sebagai kaedah terbaik membanteras gejala "Mat Rempit" atau lumba haram di kalangan golongan muda yang semakin berleluasa sekarang.

Apakah Sukan Malam telah gagal mencapai matlamat dan hasrat untuk menangani masalah mat rempit? Ataupun program Sukan Malam sememangnya dibuat untuk menghabiskan wang rakyat?

Saya bukan mempertikaikan kajian terkini IPPBM dan ‘hasrat murni’ Azalina untuk membenteras gejala Mat Rempit kerana mungkin pendekatan tersebut selari dengan pendekatan Islam Hadhari tetap adakah itu adalah masalah sebenar yang dihadapi oleh anak-anak muda sehingga mereka merempit.

Beliau perlu ingat bahawa mat rempit bukan sahaja menghabiskan masa dan nyawa mereka di atas jalanraya tetapi mat rempit terlibat juga dalam pelbagai kejadian jenayah seperti meragut, mencedera, memukul dan menyamun. Adakah dengan menyediakan litar lumba mampu menghalang mereka daripada menghentikan tindakan jenayah tersebut?.

Anak-anak muda yang merempit ini sebenarnya telah hilang pedoman dalam hidup mereka. Perlaksaan aktiviti yang tidak berlandaskan kepada Islam sudah tentu akan gagal mencapai matlamat untuk mengatasi masalah rempit ini.

Azalina seharusnya mengakui bahawa beliau masih gagal untuk menangani masalah mat rempit ini. Arahan kepada kerajaan negeri agar menyediakan kemudahan litar lumba sudah pasti akan menemui kegagalan sekiranya pembinaan insan berlandaskan Islam tidak dijadikan asas utama.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
http://dppnjohor.blogspot.com/
http://minda-kembara.blogspot.com/
18 Oktober 2007

1 comment:

zayed said...

Kawan nengok perjuangan kita ni mcm dah makin jauh. Kita bukan sekadar nak menegakkan kebenaran, tapi lebih kepada nak menang!
Bekerjasama dengan DAP bukan satu cara bijak, dan bukan cara kita. Islam tidak menghalalkan cara. DAP jelas, melalui Karpal prnh berikrar "langkah mayat saya dulu kalu nak jadikan malaysia ini negara islam". Itupun lupa ke atau buat2 lupe? Hindraf ini pun terang2 memperlihatkan mrka ada agenda jahat tersendiri. Tapi malangnya, PAS ini bila ada shj pihak yg mahu berperang dgn UMNO, dia join sama. Tak betul tu.. Islam tak halalkan cara! Kalau selama ini kita dapat duduk semeja dgn orang india alias kling ini, tapi dek gara2 hindraf, kita kita memandang org kling ini sebagai satu kaum yg zanas dan tamak, sdgkan kalau mrka masih di India, mampus mereka merempat sampai la ni. Harap tuan komen secara peribadi pendapat saya melalui email saya (kalau berani).TQ.

(zayed@inbox.com)