01 October 2005

RAKYAT KECEWA MB JOHOR ENGGAN BINCANG MASALAH AIR

Rakyat kecewa MB Johor enggan bincang masalah air
Date: Friday, September 30 @ 13:16:07 MYT
Topic: Local News
Oleh SALMAN HUSEIN
JOHOR BAHRU, 30 Sept (Hrkh) - Jawatankuasa Bertindak Selamatkan Air Johor (JBSAJ) merasa amat kesal dengan sikap Menteri Besar, Dato’ Abdul Ghani Othman, yang menolak permintaan untuk mengadakan perbincangan berhubung krisis bekalan air yang berlaku di Kluang dan Batu Pahat sejak beberapa bulan lalu.Keengganannya sangatlah dikesali dan tidak sewajarnya berlaku sekiranya beliau seorang pemimpin yang benar-benar berjiwa rakyat, kata Setiausaha JBSAJ, Khairul Faizi Ahmad Kamil, dekat sini, kelmarin.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyerahkan memorandum Krisis Bekalan Air di Daerah Kluang dan Batu Pahat kepada Menteri Besar Johor, Dato’ Abdul Ghani Othman, di Bukit Timbalan, dekat sini.

Ghani yang menerima memorandum ini sebaik selesai menghadiri Sidang Dewan Undangan Negeri bagaimana pun enggan melayan permintaan JBSAJ bagi mengadakan perbincangan lanjut berhubung krisis bekalan air ini sebaliknya beliau menyatakan penjelasan berhubung isu ini telah pun dibuat di akhbar.
"Kita terima langkah yang akan diambil Kerajaan Negeri bagi mengatasi masalah air ini walau pun ianya akan mengambil masa yang agak lama serta membabitkan kos yang cukup tinggi tetapi apa yang hendak kita bangkitkan ialah isu pencerobohan tanah yang berlaku di kedua-dua kawasan tadahan air di empangan Semberong dan Bekok," katanya.
Dalam satu kenyataan baru-baru ini, Ghani menjelaskan, dalam usaha untuk mengatasi krisis bekalan air di Kluang dan Batu Pahat, kerajaan negeri akan melakukan proses pemindahan bekalan air dari sungai lain untuk disalurkan ke kedua-dua empangan ini dan dijangka proses ini akan mengambil masa kira-kira sembilan bulan untuk siap dan akan menelan belanja lebih RM100 juta.
"Sebenarnya perkara yang kita mahukan jawapan dari Ghani ialah soal pencerobohan tanah ini, kita mahu tahu sejauhmana tindakan yang diambil kerajaan terhadap pihak-pihak yang melakukan pencerobohan ini dan rakyat juga ingin tahu siapa atau pihak mana yang terbabit dengan pencerobohan tanah ini," kata Faizi.
Menurut Faizi lagi, dalam satu kenyataannya baru-baru ini Ghani telah mendedahkan berlaku pencerobohan ke atas 718 hektar (1774 ekar) tanah di empangan Semberong yang ditanam kelapa sawit sejak 10 tahun lalu.

Selain itu berlaku juga pembalakan haram serta penanaman sayur-sayuran secara meluas berhampiran empangan Semberong ini.
"Ini yang menjadi persoalan dan tanda tanya di kalangan rakyat yang ingin tahu siapa dia yang terbabit dengan pencerobohan tanah ini sebab sehingga kini masih tiada kedengaran sebarang tindakan diambil oleh kerajaan," katanya.
Selanjutnya menurut beliau, keengganan MB mengadakan pertemuan dengan JSAJ yang mewakili kepentingan seluruh rakyat khususnya di Kluang dan Batu Pahat menunjukkan seolah-olah ada sesuatu yang beliau cuba disembunyikan dari pengetahuan rakyat.
"Rakyat merasa amat kesal dengan sikap yang ditunjukkan beliau selaku pemimpin kerajaan yang sepatutnya berani bersemuka dengan rakyat secara jujur sebaliknya dengan sikap yang ditunjukkan ini maka kita mendesak agar beliau melepaskan jawatan kerana beliau bukanlah pemimpin yang jujur dan berjiwa rakyat," katanya.
Berhubung langkah kerajaan negeri mengambil bekalan air dari sumber lain bagi memenuhi keperluan air di Kluang dan Batu Pahat yang menelan kos lebih RM 100 juta, JSAJ berharap tidak berlaku sebarang bentuk penyelewengan dalam pengendalian projek ini, tegas Faizi lagi. -zs

No comments: