18 January 2009

KEMENANGAN PAS DI KUALA TERENGGANU & SOLAT ISTIKHARAH TGHH

Dewan Pemuda Pas Johor mengucapkan Tahniah kepada Tn Hj Abd Wahid Endut yang telah berjaya menumpaskan lawannya daripada Barisan Nasional Dato' Wan Farid Ahmad. Sememangnya keputusan ini telah dijangkan oleh pelbagai pihak. Ini termasuk team yang diketuai Dr Abu Hassan Hasbullah yang telah membuat andaian berdasarkan analisis yang dibuat secara langsung, bahawa Pas bakal memenangi kerusi parlimen yang dipertandingkan dengan majoriti sekitar 2200 lebih.

Cumanya bagi kita yang telah menerima pelbagai tarbiyyah, ujian & tribulasi tidak meletakkan kajian tersebut sebagai hujah yang selesa untuk tidak mempertingkatkan usaha. Ini adalah kerana pergantungan kepada Allah adalah lebih diutamakan daripada pergantungan kepada fakta manusia. Ini pernah terjadi pada zaman Rasulullah S.A.W, iaitu pada Peperangan Hunain umat islam telah mengalami kekalahan gara-gara bergantung kepada kekuatan manusia. Kita bangga dengan ramainya kita, sehingga rasa 'confident' yang melampau, sehingga lupa yang memberikan kemenangan adalah kuasa daripada Allah. Ini lah hebatnya tarbiyyah islam sehingga, tergelincir pegangan walaupun sedikit kita kalah di medan perjuangan.

Lebih menarik lagi sokongan kemenangan kita pada kali ini diikuti dengan kisah Solat Istikharah Tuan Guru Haji Abd Hadi seperti yang dikisahkan oleh Tn Hj Subki Latif di dalam Harakah cetak pada 9-11 Januari 2009, BIL 1405, muka surat 5

Tuan Guru diberitakan, setelah mendapat nama-nama bakal calon yang telah disenarai pendek, TG melakukan Solat Istikharah. Setelah melakukan solat, TG merasakan seolah-olah sukar untuk mengambil air sembahyang serta arah kiblat juga seolah-olah tidak betul. TG merasakan senarai calon semuanya mempunyai kelayakan, sebab mereka semua mempunyai pendidikan ,profesional & tidak memiliki rekod jenayah, cuma agak sukar untuk mendapatkan kemenangan. Akhirnya selepas solat nama Abd Wahid Endut menjadi pilihan.

No comments: