15 January 2009

KENAPA IRAN TIDAK TURUT SERTA DALAM PERANG MENENTANG ISRAEL DI GAZA?

Iran sedar konflik Gaza adalah umpan yang dimainkan Israel?

Pada 28 Disember 2008, sehari selepas Gaza dibedil tentera Israel, Ayatollah Ali Khomenei telah mengeluarkan kenyataan bahawa sesiapa yang turut serta di dalam perjuangan membela rakyat Palestin, mereka adalah syahid.

Kesan dari ucapan itu ialah dilaporkan lebih 70,000 warga Iran yang kebanyakan golongan belia telah mendaftar untuk berjihad di bumi Palestin bersama pejuang-pejuang Hamas.

Namun begitu, seminggu selepas ucapan itu, Khamenei telah mengeluarkan ucapan yang berbeza sekali. Beliau menegaskan dalam ucapannya bahawa penghantaran sukarela-sukarela jihad tidak perlu kerana terdapat tanda-tanda Israel sedang memasang perangkap.

Oleh itu, kebenaran untuk melepaskan sukarela-sukarela jihad ke Palestin terpaksa ditarik balik. Khamenei dilihat meneruskan agenda menekan secara politik negara-negara barat dalam isu konflik Gaza.

Dalam konteks ini dapat kita lihat bahawa pihak Iran telah mengenalpasti akan tujuan sebenar konflik Gaza dicetuskan oleh Israel. Iran tahu, mereka tidak boleh terus melatah dengan sebarang reaksi kejam yang dilakukan Israel.

Mereka sudah mempunyai pengalaman dalam Perang Iran-Iraq 1980 yang mana negara-negara Arab telah menjadi mangsa hasutan agen-agen elit Zionis yang berwajah Islam. Pasti kali ini tindakan lebih berhati-hati diambil agar tidak tercetus peperangan yang bakal meragut lebih banyak nyawa Muslim.

Israel Menggunakan Hezbullah Sebagai Umpanan

Untuk mengheret Iran ke kancah peperangan bukanlah suatu jalan mudah. Ianya sama susahnya seperti Presiden Amerika mengheret Jepun ke kancah peperangan pada 1941.

Israel kelihatan amat bersungguh-sungguh ingin mewujudkan perang yang besar. Pada 8 Januari 2009 lalu, lima roket telah dilancarkan ke Selatan Lubnan. Serangan itu sebagai suatu tindak balas serangan Hezbullah ke atas Bandar Nahariya.

Bukan setakat itu sahaja, beberapa jet pejuang Israel juga telah kelihatan berlegar-legar memasuki kawasan Selatan Lubnan.

Apa yang menghairankan ialah jurucakap Hamas di Lubnan, iaitu Raafat Mora telah menafikan bahawa mereka membantu Hezbullah dalam serangan roket tersebut.

Malah jurucakap Hezbullah juga melaporkan kepada wartawan Press TV bahawa mereka tidak bertanggungjawab di atas serangan itu.

Kesimpulan

Kami percaya keengganan Iran memberi kebenaran kepada sukarela dari negaranya menyertai perjuangan jihad Hamas telah membuatkan pelan konspirasi Israel berubah.

Israel tahu Iran di bawah pimpinan ulama adalah berbeza dari pimpinan sekular dahulu. Mereka sudah matang dan masak dengan taktik-taktik provokasi antarabangsa yang dilakukan Israel. Namun begitu, kelihatan Israel cuba mencari ruang mengumpan dengan cara lain.

No comments: