29 January 2006

KEMATIAN ADIK SAFIQAH MOHD. BORHAN MEMBUKTIKAN RAKYAT SEMAKIN TIDAK SELAMAT

KENYATAAN MEDIA
(29 Januari 2006)
Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPNJ) mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Safiqah Mohd. Borhan di atas kematian yang sangat menyayatkan hati.
DPPNJ telah mengadakan kunjungan ke rumah beliau pada pagi semalam setelah mendapat maklumat tentang kejadian ini. Rombongan yang diketuai oleh Timbalan Ketua DPPN Johor Sdr Aminuddin Ayub telah disambut dengan baik oleh keluarga mangsa yang kelihatan sangat sugul dengan pemergian anak tersayang mereka.
Shafiqah, pelajar Sekolah Perempuan Sultan Ibrahim (SIGS) dilaporkan hilang selepas keluar dari rumahnya di Jalan Bali di taman perumahan yang sama pada pukul 5.45 pagi Rabu lepas, ketika dalam perjalanan bertemu rakannya untuk menaiki bas ke sekolah bagi meraikan persaraan guru besar sekolahnya.
Mangsa didapati hilang tiga hari lalu semasa sedang menunggu bas sekolah di Jalan Padi Huma selepas keluar dari rumahnya di Jalan Barli 2/3 di sini.
Mayat pelajar cemerlang tingkatan tiga itu ditemui kira-kita pukul 3.30 petang semalam oleh pelajar sekolah yang melalui kawasan tersebut di dalam sebuah longkang sedalam tujuh meter di Jalan Padi Huma, Bandar Baru Uda.
Mayat mangsa ditemui dalam keadaan lengkap berpakaian sekolah dengan keadaan kian terselak ke atas dan seluar dalam terlucut ke bawah. Hasil siasatan mendapati bahawa mangsa telah dirogol sebelum dibunuh.
Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor Datuk Abdul Rahim Jaafar, mayat pelajar itu mempunyai kesan-kesan dirogol kemungkinan lebih dari seorang, kesan cedera di bahagian leher, kepala dan lutut.
Allahyarham merupakan pelajar cemerlang di sekolahnya dan pernah mendapat keputusan dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada tahun 2003. Dikatakan juga beliau memang seorang anak yang baik dan di kalangan kawan-kawan pun dia senang bergaul. serta aktif di sekolah dan terlibat dalam pelbagai persatuan.
DPPNJ melihat bahawa peristiwa ini membuktikan betapa tahap keselamatan pelajar sekolah semkin membimbangkan. Apakah wajar seorang pelajar sekolah dipaksa untuk hadir awal ke sekolah sebelum masuknya waktu subuh semata-mata untuk meraikan persaraan guru besar sekolah tanpa sekolah memikirkan keselamatan pelajar sekolah?.

Insya Allah, DPPNJ akan mengadakan himpunan aman untuk menyatakan pendirian DPPNJ terhadap isu ini dalam masa terdekat. DPPNJ juga akan menghantar satu memorandum kepada Jabatan Pelajaran Johor untuk mengambil tindakan segera bagi menjamin keselamatan pelajar.

Sekian, wassalam.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
019-7701830
http://dppnjohor.blogspot.com/

No comments: