27 January 2006

KEJAYAAN HAMAS MEMBUKTIKAN ISLAM MAMPU MENCAPAI KEMENANGAN MELALUI DEMOKRASI

KENYATAAN MEDIA
(27 Januari 2006)


Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPNJ) mengucapkan tahniah dan syabas kepada Hamas kerana telah memenangi di di dalam Pilihanraya Palestin

Keputusan pengundian awal pilihan raya Parlimen Palestin yang tamat semalam menunjukkan parti berhaluan Islam, Hamas berjaya menidakkan majoriti yang Parti Fatah pimpinan Presiden Mahmoud Abbas nikmati dalam Parlimen Palestin.

Kejayaan Hamas menandakan anjakan perubahan besar dalam dalam politik di Asia Barat.Pusat Penyelidikan dan Polisi Palestin menjangkakan Fatah akan hilang majoriti dengan memenangi hanya 58 dari 138 kerusi yang dipertandingkan.

Sementara tinjauan yang dibuat oleh Universiti Bir Zeit selepas pengundian menunjukkan bahawa Fatah mendapat 46.4 peratus undi yang membolehkannya menguasai 63 kerusi tetapi gagal mendapat majoriti dengan Hamas menguasai 39.5 peratus undi atau 58 daripada 132 kerusi yang dipertandingkan.

Walau apa pun keputusan pilihan raya Parlimen Palestin, Hamas yang pertama kali bertanding dalam pilihan raya pasti akan menjadi pemain utama dalam pemerintahan atau pembangkang Palestin.
Pergerakan Hamas semalam meraih kemenangan besar dalam pilihan raya Parlimen Palestin dan sekaligus mengenepikan penguasaan lama Fatah. Hamas menguasai lebih 70 kerusi di Gaza dan Tebing Barat.

Akhbar juga melaporkan, Suruhanjaya Pilihan Raya Pusat mengumumkan Hamas memenangi 76 kerusi manakala Fatah hanya memperolehi 43 kerusi daripada keseluruhan 132 kerusi yang dipertandingkan.
Semoga kemenangan HAMAS ini akan memberikan semangat baru kepada PAS bagi menghadapi piliharaya dalam sistem Demokrasi di Malaysia yang semakin parah dirosakkan oleh UMNO.

Sekian.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
019-7701830/012-7811830
http://dppnjohor.blogspot.com/

No comments: