22 January 2010

ELAKKAN SEBARANG SPEKULASI DAN BERTENANG TERHADAP KES KEBAKARAN DUA BUAH SURAU DI MUAR

KENYATAAN MEDIA
(22 Januari 2010 , 6 Safar 1431)
No rujukan : PAS/DPP.12/2.07(02/10)

TAJUK

ELAKKAN SEBARANG SPEKULASI DAN BERTENANG TERHADAP KES KEBAKARAN DUA BUAH SURAU DI MUAR


Sejak 8 Januari 2010 yang lalu telah berlakunya kebakaran yang melibatkan rumah ibadat yang kebanyakkannya melibatkan gereja yang dipercayai berikutan keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember lalu yang mengetepikan larangan kerajaan ke atas bukan Islam daripada menggunakan perkataan Allah sebagai terjemahan bagi perkataan 'God'.

Di Johor pula, sebuah gereja Katholik St Elizabeth di Jalan Kota Kecil, di Kota Tinggi, Johor dilempar cat merah pada 14 Januari 2010 yang lalu dan ia adalah merupakan kejadian vandelisme pertama dilakukan terhadap rumah ibadah di Johor. Namun, kini dua buah surau pula yang menjadi sasaran untuk dirosakkan dan dimusnahkan oleh pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab.

Kedua-dua surau tersebut adalah Surau Silaturahim dan Surau Kampung Parit Beting terletak di dalam Parlimen Bakri dpercayai telah dibakar dengan menggunakan minyak tanah dalam dua kejadian berasingan berlaku di mana jarak kedua-dua surau tersebut kira-kira dua kilometer. Difahamkan bahawa kedua-dua surau itu hanya mengalami kerosakan kecil membabitkan langsir, permaidani dan cermin, selain kesan terbakar di pintu surau.

Saya melahirkan rasa kesal di atas perkara yang telah berlaku ini memandangkan surau adalah merupakan rumah ibadat bagi umat Islam dan kejadian membakar surau ini akan menyebabkan keresahan di kalangan masyarakat awam.

Dalam menghadapi perkara ini, saya berharap agar semua pihak dapat bertenang dan elakkan daripada mewujudkan sebarang spekulasi berhubung kejadian kebakaran dua surau ini dan serahkan kepada pihak polis untuk menjalankan siasatan terperinci.

Melalui laporan media, saya difahamkan bahawa Pemangku Ketua Polis Johor, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman menyatakan bahawa melalui siasatan awal pihak polis tidak menolak kedua-dua kebakaran itu dilakukan oleh pihak yang sama berikutan taktik yang sama dan berlaku di kawasan hanya terletak antara jarak kira-kira dua kilometer.

Difahamkan juga bahawa sejak kes pertama pembakaran gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati, Wangsa Maju, Kuala Lumpur pada 8 Januari lalu pihak polis telah menubuhkan satu pasukan khas bagi menyiasat kejadian itu. Justeru saya meletakkan kepercayaan kepada pihak polis untuk menyelesaikan perkara ini dengan segera dan membawa mereka yang terlibat kemuka pengadilan.

Sekian

PEMUDA PENGGERAK PERJUANGAN


Yang benar,



KHAIRUL FAIZI BIN AHMAD KAMIL
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor

No comments: