16 August 2008

SAIFUL BUKHARI BERSUMPAH DILIWAT-ISU LIWAT ANWAR SEMAKIN RUMIT

Berjayakah Anwar untuk ke Putrajaya? Halangan demi halangan timbul kepada Bekas Timbalan Perdana Menteri itu. Terbaru ialah Mohd Saiful Bukhari Azlan hari ini 15 Ogos 2008 kononnya bersumpah mengikut syariat Islam (sumpah menggunakan kitab suci ini menyerupai amalan golongan kristian) untuk membuktikan kebenaran dakwaan dirinya diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim di Masjid Wilayah Persekutuan petang tadi. Tulisan ini bukanlah bertujuan untuk membenarkan tuduhan yang berlaku kepada Dato Seri Anwar Ibrahim, tetapi pandangan umum melihat isu ini semakin rumit. Walaupun dalam Islam ada menjelaskan dalam hal tuduh menuduh ini Rasulullah ada menyatakan, dengan sabda baginda" Sekiranya manusia diberikan peluang untuk membuat pelbagai tuduhan, sudah pasti akan wujud di kalangan orang ramai untuk mendakwa harta orang lain milik mereka dan mereka menuduh untuk mendapatkan hak untuk membunuh!. Akan tetapi ingat! bukti mesti diberikan oleh orang yang menuduh dan bersumpah bagi orang yang ingin menolak tuduhan itu."

Hadith di atas jelas. Cuma dalam isu ini , berlaku sebaliknya. Saiful yang bersumpah manakala Anwar pula yang mengemukakan alibinya. Masyarakat umum pula tidak tahu cara pengendalian Islam dalam masalah tuduh menuduh ini. Mereka jahil terhadap hukum Islam. Jika jahil bagaimana mereka mahu menilai apa yang berlaku kepada kes ini. Ini yang saya katakan ianya semakin rumit. Jika Anwar berjaya dalam kes ini pun, imej Anwar telah tercalar dengan tuduhan ini.

Dalam masa yang sama Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin pula menggesa Datuk Seri Anwar Ibrahim juga perlu melakukan mubahalah bagi menghilangkan keraguan orang ramai terhadap beliau selepas pembantunya bersumpah diliwat oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.

“Jika Anwar juga bersumpah laknat seperti itu, maka jadilah mubahalah dan kita akan lihat hukuman Tuhan nanti," katanya ketika dihubungi hari ini.

Dalam masa yang sama pula, pengakuan daripada peguam-peguam yang membela Anwar mengatakan

"OH, tidak lagi." Ini antara reaksi awal peguam-peguam pasukan Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila diminta datang ke sebuah hotel di Shah Alam pada malam 28 Jun lalu untuk membincangkan satu aduan polis yang dibuat terhadap bekas Timbalan Perdana Menteri itu oleh bekas pembantu peribadinya.

Ketika itu Parti Keadilan Rakyat (PKR) sedang mengadakan pertemuan retreat bagi membincangkan perkembangan selepas pilihan raya umum ke-12.

Reaksi itu bukan menandakan tentang susah senang jika perlu berhadapan dengan kes terbaru jika perlu.

Sebaliknya anggapan awal pasukan peguam itu melihat bahawa anak guam mereka - Anwar terpaksa melalui satu lagi kitaran proses perundangan selepas 10 tahun.

"Kami mula beranggapan bahawa sudah tiada akhiran (nasib anak guaman, Anwar)," kata Sankara N. Nair dalam satu pertemuan dengan mStar Online di pejabatnya hujung minggu lalu.

http://www.mstar.com.my/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_aa98ac04-c0a85062-16ab2e80-aa08f4f3

Tulisan ini bertanya sekali lagi, layakkah Anwar menjadi PM atau ada pemimpin melayu Islam yang lain?



No comments: