15 August 2008

UJIAN DIHADAPI DENGAN SABAR....

Artikel ini merujuk kepada Isu Raja Nazrin tidak perkenan Dato Seri Tuan Guru Haji Hadi & Dato' Tuan Guru Nik Abd Aziz untuk menyampaikan khutbah di Masjid Sultan Idris Shah II (Masjid Negeri di Ipoh) dan Masjid Sultan Azlan Shah, Ipoh, hari ini (15 Ogos 2008).

Ini baru nak khutbah di masjid dengan kedudukan masing-masing adalah merupakan MB Kelantan & Ahli Parlimen. Kita daripada dulu lagi mengalami suasana yang seperti ini. Ruang & peluang untuk Islam menyampaikan amanah & dakwah tidak dapat dilaksanakan seperti yang kita mahu.

Hanya sabar sahaja yang menjadi senjata bagi orang mukmin berdepan dengan suasana ini. Sabar dengan Allah & sabar mesti kerana Allah 2 perkara yang disebut oleh Dr Abd Karim Zaidan. Beliau menjelaskan secara terperinci dalam kitabnya Fiqh Ad-Dakwah bagaimana mahu melaksanakan ibadah sabar. Kalau sabar tapi jiwa kosong dengan Allah, kita memang tidak boleh hadapi ujian ini dengan kesabaran.

Mengikut maklumat sebelum ini,kedua-dua tokoh pemimpin PAS yang disegani itu diberitakan telah mendapat perkenan oleh Raja Nazrin ketika Menteri Besar Perak, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin mengadap tuanku pagi semalam.

Perkara itu telah disahkan oleh Setiausaha Akhbar Menteri Besar, Anuar Hashim ketika menghubungi Harakahdaily semalam.

Katanya, Tuan Guru Nik Aziz akan menyampaikan khutbah jumaat di Masjid Negeri Ipoh manakala Presiden PAS akan berkhutbah di Masjid Sultan Azlan Shah di Intim Ipoh. Kedua-duanya berkhutbah pada hari yang sama.

Tapi kenapa sekarang ditarik balik? Apakah puncanya?

No comments: