19 July 2006

KINI KU MENGERTI BETAPA ISA MENZALIMI RAKYAT - BICARA 2

KINI KU MENGERTI BETAPA ISA MENZALIMI RAKYAT – BICARA 2

Pembuka bicara

Setelah saya menulis artikel bertajuk “Kini ku mengerti betapa ISA menzalimi rakyat – Bicara 1 pada 13 Julai 2006, ada teman-teman yang secara sini menegur saya kenapa baru ketika ini saya merasai kezaliman ISA.

Saya tidak maksudkan bahawa saya langsung tidak tahu tentang zalimnya ISA tetapi dengan kata lain, ISA tidak termasuk dalam diari perjuangan. Ibaratkan seperti seorang perokok itu tahu akan bahayanya kesan daripada rokok tersebut kepada kesihatan tetapi masih tetap merokok. Lebih kurang begitulah…

Bukannya tidak tahu bahawa ada sebilangan rakyat Malaysia yang menjadi mangsa ISA tetapi tidak tergerak rasanya hati untuk melihat sendiri penderitaan mereka dan keluarga mereka, tidak terlintas di fikiran untuk bertanya khabar keluarga tahanan dan tidak tersentuh perasaan apabila membaca anaa-anak yang ditinggalkan tanpa kasih saying.

Luahan rasa isteri-isteri tahanan ISA di Johor

Seperti yang telah saya sebut sebelum ini, pada 9 Julai 2006 yang lalu, saya mengetuai rombongan Pemuda BA Johor menziarahi isteri dan keluarga tahanan ISA di Johor Bahru. Ada beberapa maklumat yang ingin saya kongsikan bersama.

Dalam pertemuan tersebut, apabila kami membuka ruang untuk isteri-isteri tahanan berbicara, kami dapat merasakan betapa mereka semakin kesunyian daripada kasih sayang seorang suami. 5 tahun berpisah bukanlah masa yang singkat.

Ada yang menyatakan sudah lebih 6 bulan tidak dapat menemui suami tercinta. Bukan tidak mahu berjumpa tetapi apakan daya, jarak yang jauh di utara semenanjung membataskan hubungan mereka.

Ada yang dengan sayunya memberitahu bahawa suaminya hampir ‘hilang kewarasan’ kerana meratapi penahanan yang tidak tahu akan sebab sebenarnya. Bayangkanlah, 5 tahun menjadi tahanan ISA tetapi masih tidak dibicarakan. Bersalah atau tidak pun mereka tidak tahu. Apa yang mereka tahu, mereka dituduh kerana terlibat dalam KMM atau JI, tetapi tuduhan bukannya dibuat di mahkamah.

Terdapat juga isteri tahanan yang terpaksa mencari nafkah hidup bersendirian. Mencari apa jua kerja yang terdaya. Anak-anak tetap mahu dihantar ke sekolah. Buku, pakaian, kasut, beg, duit kocek dan duit yuran perlu dijelaskan tetapi sumber kewangan terbatas.

Seorang isteri tahanan memberi tahu pada satu ketika beliau bertemu dengan suaminya, salah seorang anaknya telah melakonkan aksi dalam iklan “Fair & Lovely” dengan meraut wajah ayahnya dan diletakkan di dada. Ayahnya terpinga-pinga apakah yang sedang dilakonkan. Si ibu menjelaskan bahawa walaupun mereka sering tidak bertemu tetapi si anak ingin menyatakan bahawa ayahnya sentiasa di hati. Si ayah terharu sehingga menitiskan air mata si ibu.

Terlalu banyak kesedihan dan kepiluan yang tidak mampu untuk disenaraikan buat tatapan semua tetapi apa yang boleh saya katakan, hidup mereka perlukan pembelaan yang sewajarnya.

Bantulah mereka yang perlukan pembelaan.

Rata-rata isteri tahanan ISA di Johor terpaksa belajar untuk berdikari. Ada di antara mereka sebelum ini adalah suri rumah sepenuh masa. Pada peringkat awalnya, ketika suami mereka ditahan, bantuan daripada pelbagai pihak masih mampu meringankan bebanan mereka.

Apabila harapan untuk melihat suami mereka dibebaskan semakin pudar warnanya, isteri-isteri tahanan sedar bahawa mereka tidak boleh selamanya mengharapkan simpati. Tulang empat kerat mesti dikerah untuk mencari sesuap nasi. Apa yang terdaya cuba diterokai untuk menyara anak-anak.

Pemuda BA Johor menubuhkan Badan Kebajikan Keluarga Tahanan ISA negeri Johor dengan harapan bantuan dapat disalurkan kepada mereka. Kita sedar bahawa Ramadhan akan tiba dan Syawal bakal menjelma. Tabung kebajikan perlu digerakkan bermula dari sekarang.

Awal tahun hadapan, sekolah akan bermula lagi. Buku sekolah perlu dibeli, pakaian sekolah bertukar ganti, kasut sekolah perlu dicari, beg sekolah mesti dicari dan duit kocek setiap hari perlu diberi.

Dengan keterbatasan ini Pemuda BA Negeri Johor akan komited untuk terus membantu.

No comments: