11 July 2006

RAMAI REMAJA MELAYU/ISLAM SUDAH MULA HILANG HARGA DIRI

Edisi Tengah: Gejala seks pelajar menengah meruncing (Harian Metro)

SEREMBAN: Gejala seks bebas di kalangan remaja terutama pelajar sekolah menengah umpama ‘api dalam sekam’ kerana berlaku secara ‘senyap’ tetapi semakin serius.

Faizi : Gejala seks bebas ni sama dengan penzinaan, remaja sekarang sudah tidak takut lagi dengan persoalan dosa dan neraka.

Lebih membimbangkan lambakan bahan lucah seperti menerusi telefon bimbit, internet serta video cakera padat (VCD) menyebabkan ramai remaja menjadi ‘gila seks’ sehingga ada di antara mereka sanggup bersekongkol dengan sindiket pelacuran semata-mata untuk memuaskan nafsu dan mendapatkan sumber kewangan dengan cara mudah.

Faizi : Kita tidak boleh nafikan bahawa kita tidak boleh lari daripada kepesatan teknologi yang semakin canggih. Tapi apabila sudah tidak terkawal termasuklah internet yang sekarang ini menjadi medan untuk mendapatkan bahan lucah, maka kita terpaksa menanggung akibatnya.

Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Darul Islah Selangor (Perkid), Masridzi Sat, berkata berdasarkan kajian yang dilakukan beliau di beberapa sekolah menengah di sekitar Lembah Klang didapati kira-kira 30 peratus remaja mengaku sudah terlanjur dengan pasangan masing-masing.

Faizi : Apa mereka nak heran, "Bukan aku sorang saja, kawan sekelas, kawan satu sekolah dan kawan-kawan lain pun dah pernah berzina, apa nak takut".

“Malah, kira-kira 70 peratus lagi mengaku ketagih menonton VCD lucah.

Perkara ini cukup membimbangkan kerana membabitkan pelajar beragama Islam.

Faizi : Adakah mereka ini faham apa itu Islam?. Kerajaan serius atau tidak nak beri kefahaman tentang Islam kepada mereka?


“Banyak faktor menyebabkan gejala ini semakin menular seperti mereka pernah terlanjur dengan teman lelaki, dirogol anggota keluarga, pengaruh bahan lucah, pengaruh kawan liar dan kemiskinan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Faizi : Sebab itulah Dewan Pemuda PAS Johor dan Pemuda BA Johor sangat prihatin dengan isu ini. Kita bimbang anak-anak remaja ini akhirnya akan hanyut dalam hidup mereka. Kita lah yang perlu membuat sesuatu untuk menyeamatkan mereka. Jangan harapkan kerajaan agensinya, sebahagian besar daripada mereka menjalankan tugas mengikut waktu kerja sahaja.


Wallhu alam

No comments: