25 September 2006

KENAPA DENGAN BAS INI?

Posted by Picasa Percaya atau tidak, bas ini adalah sebuah bas ekspress yang dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dari Johor Bahru.
Selepas menyertai himpunan aman di masjid Sultan Abu Bakar pada 22 September 2006 yang lalu, saya telah bergegas ke Hentian Bas Larkin untuk menaiki bas ke Kuala Lumpur.
Sampai di sana, tiket untuk ke Kuala Lumpur kebanyakkannya telah pun 'sold out'.
Maka, terpaksalah saya cari tiket daripada 'kutu' yang menawarkan harga RM 25 untuk tiket ke KL.
Pada peringkat awalnya saya melihat sendiri bas tersebut yang agak selesa (kerusi 2+1) dan perjalanannya tepat pada pukul 3 petang. Setiba di Tampoi, bas tersebut berhenti mengisi minyak. Sedang minyak diisi, pemandu bas mengarahkan agar berpindah bas kerana penghawa dingin bas tersebut tidak berfungsi dengan baik.
Maka, tanpa kerelaan hati, saya san penumpang-penumpang yang lain berpindah bas (kerusi 2+2) yang sempit dan kotor. Bas ini keadaannya memang mendukacitakan. Tiba di hentian Machap, peristiwa yang tidak dingini terjadi. Penumpang terpaksa menunggu lebih kurang 1 1/2 jam untuk menunggu sebuah bas lagi tiba bagi mengasingkan penumpang bas yang akan ke KL atau Seremban.
Panjang lagi ceritanya tetapi apa yang nak saya sebut disini ialah ;
- berhati2lah ketika membeli tiket bas ekspress. Saya biasanya akan membeli tiket bas di kaunter yang sah tetapi kerana nak cepat, saya telah tertipu...
- Harap2 jangan terjadi kepada orang lain.

No comments: