02 April 2007

GERAKKAN JENTERA PENDAFTAR PENGUNDI


Kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar di dalam media cetak hari ini bahawa terdapat lebih kurang 4.9 juta rakyat di Malaysia yang telah pun melepasi had umur 21 tahun yang masih belum mendaftarkan diri sebagai pengundi perlu diambil perhatian yang serius lebih-lebih lagi beliau menyebut bahawa ia melibatkan kebanyakkannya pelajar institusi pengajian tinggi (IPT).

Kecenderongan pelajar IPT untuk tidak melahirkan minat untuk mendaftar ini perlu ditangani segera kerana sikap seperti ini akhirnya akan merugikan masa depan negara.

Wan Ahmad berkata, sehingga Disember lalu 15.2 juta rakyat layak mengundi selepas mencapai umur 21 tahun, tetapi hanya 10.3 juta yang mendaftar sebagai pengundi dan Johor merupakan negeri ketiga teramai dalam ranking tersebut dengan jumlah 400 ribu yang masih belum mendaftar.

Justeru saya menyeru kepada semua penggerak Pemuda BA Johor agar bekerja dengan lebih gigih untuk membantu mendaftarkan golongan muda ini supaya mereka layak menjadi salah seorang pengundi di dalam pilihanraya Umum yang bakal menjelang tiba.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil

Pengerusi Pemuda BA Johor

Ketua Dewan Pemuda PAS Johor.

2 April 2007

No comments: