12 August 2010

Kabinet Tidak Perlu Halang Mahasiswa Terlibat Politik

KENYATAAN MEDIA
12 Ogos 2010, 2 Ramadhan 1431

(No rujukan : PAS/DPP.12/2.07(17/10)

TAJUK

Kabinet Tidak Perlu Halang Mahasiswa Terlibat Politik

Assalamu’alaikum dan salam perjuangan,

1. Keputusan Kabinet melarang mahasiswa terlibat di dalam politik adalah keputusan yang bergerak melangkah kebelakang dan pemikiran yang ketinggalan zaman.

2. Sebelum ini, ura-ura bahawa Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) akan dipinda untuk membolehkan mahasiswa melibatkan diri dalam politik kepartian telah dinyatakan oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah dan sebagai permulaan, beliau akan menghadiri perbincangan meja bulat mengenai perkara itu yang dianjur Majlis Belia Malaysia (MBM).

3. Namun, kabinet telah membuat keputusan semalam bersetuju untuk melarang penuntut institusi pengajian tinggi awam (IPTA) terlibat dalam parti politik dan ia telah diumumkan oleh Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

4. Mohamed Khaled memberitahu bahawa keputusan tersebut tidak menghalang penuntut untuk mengetahui dan mengikuti sebarang perkembangan politik di negara ini kerana Seksyen 15 dalam AUKU sudah memadai apabila mahasiswa boleh terlibat dalam kegiatan politik selepas mendapat kebenaran Naib Canselor.

5. Keputusan ini dilihat sebagai langkah berterusan untuk menyekat mahasiswa daripada terlibat dengan mana-mana parti politik yang berkemungkinan akan tidak seiringan dengan parti pemerintah.

6. Kerajaan perlu memberi kebebasan kepada mahasiswa untuk membina diri mereka sebagai pemimpin masa hadapan dengan penglibatan yang lebih luas mendekati dan menyertai parti politik bukannya mengawal minda dan gerakerja mahasiswa seperti golongan pelajar sekolah.

7. Mahasiswa di IPTA terdiri daripada kalangan mereka yang berpendidikan dan sudah berkemampuan untuk menilai perkara yang baik dan buruk maka sudah tentu mereka juga tahu untuk memilih perjuangan parti politik yang ada di negara ini.

8. Saya menggesa agar mahasiswa bangkit untuk menolak keputusan kabinet ini untuk menyampaikan mesej kepada pemimpin kerajaan bahawa mahasiswa Malaysia sudah pun matang untuk terlibat dalam menentukan masa depan negara.

Sekian, wassalam

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil

Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor

12 ogos 2010 / 2 Ramadhan 1431

1 comment:

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK