11 June 2007

KENYATAAN MEDIA DPPNJ

Lawatan Menteri Tidak Selesai Pelbagai Masalah

Kehadiran Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed dan rombongannya, baru-baru ini ke mesir tidak banyak menyelesaikan pelbagai masalah pelajar-pelajar melayu Islam di sana.

Pertemuan yang singkat tidak boleh dianggap sebagai penyelesai kepada masalah-masalah yang tertangguh, terutamanya perkara yang berkaitan dengan kebajikan pelajar. Kepada mereka yang pernah merasai pengajian di Timur tengah terutamnya di Mesir, terpaksa berhadapan dengan risiko yang banyak jika berbanding dengan negara-negara yang lain. Pembiayaan biasiswa hampir dinafikan kepada seluruh pelajar-pelajar di sini. Kerajaan dianggap tidak serius untuk membina keruntuhan akhlak yang semakin parah di Malaysia. Ini terbukti dengan banyak aktiviti-aktiviti hiburan yang melampau di seluruh negara dengan membiarkan mereka hanyut di arus keseronokan yang melalaikan.Sebab itu kami di sini dibiarkankan!

Kami yang belajar agama di Timur tengah tidak diberikan peluang untuk menyelesaikan kemelut yang berlaku di Malaysia . Bahkan menganggap kami ini sebagai golongan yang tidak memberikan sumbangan kepada negara. Apabila kami balik, peluang yang diberikan hanyalah menjadi guru j-Qaf yang hanya belajar tulisan jawi & alif ba, ta sahaja sedangkan keupayaan kami adalah lebih dari itu! Kami di sini belajar mengenai Teori Darwins, Kemusnahan Teori Ekonomi Kapitalis, Nasionalis, Sekularisme serta teori-teori barat yang lain yang banyak menghancurkan negara, bangsa & negara. Oleh kerana kami belajar perkara-perkara sedemikian, kami tahu kebobrokan sistem ini , serta kami tahu betapa rakusnya pemimpin-pemimpin negara menganuti aqidah yang menyesatkan umat dan negara! Oleh kerana kami tahu , kami dianggap sebagai musuh serta pemusnah kepada pembangunan. Sebenarnya pemimpin negaralah yang menjadi pemusnah kepada segalanya.

Kami menggap lawatan menteri ke sini tidak lebih daripada melepaskan batuk di tangga. Kalau betul kehadiran Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed berjaya menyelesaikan pelbagai masalah, kami ingin tanya berapa ramai dikalangan kami mendapat biasiswa? Berapa ramai yang mendapat peruntukan zakat? Bagaimana kedudukan Asrama Pelajar di Abasiah dari sudut keselesaan, prasanarana, perpustakaan, serta penginapan. Adakah sesuai untuk dijadikan tempat penginapan? Semua persoalan ini bahkan beratus lagi persoalan yang perlu dijawab oleh menteri berkenaan sejauh mana ia telah dapat diselesaikan?

Tahukah menteri berkenaan, ada di antara kami terpaksa berniaga untuk mendapatkan kewangan? Tahukah menteri berkenaan kami terpaksa bekerja di Eropah untuk menampung kos sara hidup kami? Akhirnya ada di antara kami yang tidak dapat menghabiskan pengajian kerana terpaksa bekerja itu dan ini demi untuk meneruskan perjuangan ini....Semua persoalan ini dapat diselesaikan atau pun tidak?

Kami juga menyelar tindakan beberapa pihak yang menakut-menakutkan mahasiswa Islam yang belajar di Mesir yang ingin bersama dan terlibat dengan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).
Mahasiswa Islam sepatutnya diberikan kebebasan hak berpersatuan dan berorganisasi. Mahasiswa adalah kelompok masyarakat intelektual yang berhak untuk menentukan pendirian mereka yang berpaksikan kepada ilmu dan akademik tanpa perlu golongan intelek ini dibelit dan diikat dengan mana-mana kongkongan politik.
Kami bukan pelajar sekolah menengah. Kami bukan pelajar sekolah rendah. Kenapa mahasiswa perlu ditakut-takutkan? Kenapa mahasiswa mesti diugut dengan potongan zakat dan pinjaman apabila mereka terlibat dengan PMRAM? Kenapa zakat yang merupakan hak Allah yang wajib diagihkan kepada asnaf yang sepatutnya dijadikan sebagai alat untuk mengancam kebebasan mahasiswa bersuara dan berpersatuan?

Kami tidak akan meredhai tindakan zalim pihak-pihak tertentu yang menjadikan zakat dan pinjaman sebagai alat untuk mengugut dan menyekat para mahasiswa daripada terlibat dengan PMRAM. Kami akan mempersoalkan mereka yang menganjurkan ugutan ini di hadapan Allah kelak di atas tindakan yang bercanggah dengan Islam dan hak kebebasan manusia!.

Dilema yang menimpa para mahasiswa Islam di Mesir ini terus berlarutan apabila wujud ancaman pemotongan zakat dan biasiswa kepada mana-mana mahasiswa yang terlibat dengan program-program yang dianjurkan oleh PMRAM sehingga para mahasiswa di Mesir takut untuk terlibat dengan PMRAM sekalipun mereka ingin untuk menyertai program-program akademik dan ilmiah yang merupakan agenda utama PMRAM yang mementingkan kebajikan ahli.

Sila nyatakan apakah kesalahan PMRAM sehingga dinafikan haknya sebagai badan kebajikan di Mesir?
Sekian,

Ust Zul Hilmei Mohamad Rohani,
Bekas Bendahari BKPJM Di Mesir
Tim. Lajnah Tarbiyyah DPPNJ

1 comment:

Anonymous said...

unlock iphone 4
how to unlock iphone 4

okay so the other day this program SpyEraser popped up saying that i have a virus. but the problem is that i did not even downlaod this spyware and i dont know how to get rid of it! and it pops up like every minute. and ever since it first showed up, my computer has been running very slow! HELP!
unlock iphone 4 unlock iphone 4 how to unlock iphone 4
A file of mine has a virus and i don't want to delete it how can I erase the virus from existence and still keep my file? If you have the name of a comp program that can do it please do tell. how to unlock iphone 4

unlock iphone 4 unlock iphone 4 [url=http://theunlockiphone4.com]unlock iphone 4 [/url] how to unlock iphone 4