06 August 2007

Blog - Senjata Yang Digeruni!

Kelahiran blog-blog semakin menggalakkan pada hari ini. Di dalam pas sendiri, kehadiran blog seolah-olah satu senjata yang amat ampuh bagi menyerang pihak lawan. Kehadiran blog seumpama senjata berbisa yang mampu menyerang tepat sehingga ke sasarannya.

Dengan kemudahan ini, bagi pihak Dewan Pemuda Pas Johor, telahpun menggunakan kemudahan ini dengan sebaiknya. Kehadiran syarikat penyedia tapak blog seperti blogspot, blogdrive, wordpress dan sebagainya telah dimanfaatkan dengan baik oleh setiap peringkat jentera pemuda.

Jika dilihat struktur Dewan Pemuda Pas Johor, kebanyakan Dewan Pemuda Kawasan juga telah mempunyai blog sendiri. Ini menampakkan kesedaran betapa peri pentingnya peranan blog bagi menjadi salah satu aksesori wajib di dalam memperkasa struktur kekuatan parti. Selain daripada blog kawasan, blog peribadi juga tidak kurang hebatnya bagi melengkapkan pakej ini.

Kehadiran blog jangan dipandang sebelah mata. Ia mampu menggugat. Namun bagi peringkat pemilik blog pula, jangan pula membabi buta. Tindakan kerajaan yang pada hari semakin memfokuskan kepada blog-blog pembangkang dilihat satu ancaman yang dibuat di atas kuasa kerajaan. Hakikatnya kehadiran blog ini bukanlah mengancam negara tetapi hakikat sebenarnya adalah menggugat BN!

Jika mahu dilihat pada semua blog ini, mereka semua bukanlah menentang kerajaan. Tetapi mereka menentang kebobrokan kepimpinan negara di bawah label UMNO dan BN. Disebabkan khuatir kedudukan UMNO terjejas dek kerana serangan bertubi-tubi ini, maka sekatan-sekatan mula dibuat bagi membataskan kebebasan bersuara di dalam Malaysia. Pemilik blog akan ditangkap bagi menakut-nakutkan bloggers yang lain agar tidak menulis perihal kepincangan pemimpin negara.

Sebagai pemilik blog, Dewan Pemuda Pas Johor menyedari bahawa perlunya satu strategi tersusun bagi menghadapi suasana ini. Persembahan blog seharusnya tidak hanya sekadar main-main. Tidak hanya mengikut kepada sendiri. Hanya mengikut selera sendiri. Aayat atau artikel yang ditulis hendaklah disemak beberapa kali supaya tidak ada ayat yang menyentuh sesnsitiviti pihak lain atau berkaitan agama. Begitu juga gambar-gambar yang tidak sepatutnya disiarkan. Budaya 'copy-paste' juga harus dikurangkan dan binalah kekuatan artikel sendiri di dalam blog anda.

Selain itu, themplete blog juga mestilah di ambil kira. Jangan menggunakan image yang sangat besar untuk banner dan sisipan tepi. Sebagai blog matang bagi mewakili parti atau peribadi pemimpin, amat tidak digalakkan meletak radio blog di sisipan tepi yang meletakkan lagu pelbagai. Orang masuk blog bukan mahu dengar lagu, tapi mahu baca artikel! Kurangkan juga meletak gamar yang terlalu banyak di dalam satu post, elakkan menggunakan perisian yang menyediakan sistem flash gambar, elakkan juga dariapada meletakkan video dari youtube dan sebagainya. Perkara ini semua akan memberi beban dan melambatkan proses loading. Pastikan juga bilangan posting di dalam muka utama tidak terlalu banyak.

Semoga dengan adanya blog ini boleh memberi sedikit sebanyak kesedaran kepada rakyat Malaysia. Kempen membina blog kepada semua pendokong perjuangan juga amat releven bagi menambahkan koleksi blog yang peka kepada arus perubahan di dalam Malaysia. -DPPNJ

No comments: