14 February 2008

Abdullah menghadap Sultan Johor tanpa Ghani

Abdullah menghadap Sultan Johor tanpa Ghani


JOHOR BAHARU: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi Khamis petang menghadap Sultan Johor Sultan Iskandar di Istana Bukit Serene ketika timbul spekulasi tentang kedudukan Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman. Rombongan Perdana Menteri dilihat memasuki perkarangan istana pada 3.40 petang dan keluar satu jam kemudian.





Perdana Menteri berlepas pulang ke ibu negara sejurus selepas itu. Abdul Ghani tidak turut serta dalam rombongan Perdana Menteri menghadap Sultan Iskandar dan ini menguatkan uraura bahawa pertemuan itu ada kaitan dengan kedudukan beliau. Terdahulu ketika di Kuala Lumpur, Perdana Menteri pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno, berkata tujuan majlis menghadap itu adalah untuk bertemu dan menziarah baginda yang baru pulih dari sakit.

"Saya sudah lama tidak menziarahi Tuanku," kata Perdana Menteri. BERNAMA





------------------------

Ulasan:
Keadaan ini seolah-olah memberi simbolik bahawa kedudukan Abd Ghani Othman sebagai 'orang besar' Johor mula terancam. Perilaku Abdullah Ahmad Badawi yang menziarahi Sultan Johor tanpa ditemani bekas Menteri Besar itu menampakkan seolah-olah terdapat satu 'petanda' bahawa khidmat Ghani Othman sudah tidak diperlukan.

Alasan Abdullah yang mengatakan 'sudah lama tidak ziarah' adalah alasan tak masuk akal. Adakah dia menyangka rakyat Malaysia ini semuanya bodoh sehingga boleh diperbodoh dan dibuat main-main. Tidak cukup dia mempermainkan rakyat dengan perihal pengumuman pembubaran parlimen yang katanya tidak akan bubar, kini dia mahu pula membodohkan rakyat Johor.

Jika benar mahu ziarah Sultan Johor, mengapa mesti selepas pengumuman pembubaran parlimen? Mengapa mesti ziarah tika saat demam pilihanraya sedang mencanak-canak? Adakah mahu mempolitikkan Sultan Johor pula? Masih waraskah mantan Perdana Menteri ini?

Apa yang pasti, tindakan Abdullah melawat Sultan Johor itu mesti ada agenda SULIT! -dppnj

No comments: