14 February 2008

Wakil Rakyat Parit Yaani Tidak Pernah Turun Padang!!

Pada Pilihanraya Umum ke 11 yang lalu, penduduk di dalam DUN Parit Yaani telah diwakili oleh calon baru dari BN. Yang amat mendukacitakan segelintir masyarakat, lazimnya tempat tersebut diwakili oleh UMNO yang mana pada penggal sebelumnya diwakili oleh Hamzah Ramli.

Namun, satu sikap yang amat pelik di kalangan masyarakat khususnya melayu, mereka tidak peduli siapapun calon itu asalkan dia adalah orang BN. Tidak kisahlah calon itu cina, india mahupun entah kaum apapun, taat setia masyarakat di situ tetap utuh. Atas sebab itulah, pada PRU ke 11 yang lalu, calon BN Ng See Tiong (gambar) dengan mudah menang selesa ke atas calon PAS Mohd Yusof Masran dengan majoriti 7,276.

Setelah kemenangannya, timbul satu fenomena baru dalam kehidupan di Parit Yaani. Wakil Rakyat Parit Yaani Tidak Pernah Turun Padang!! Inilah luahan kebanyakan penduduk dan masyarakat di DUN Parit Yaani. Malah, yang bercakap ini kebanyakannya adalah dari kalangan ahli UMNO dan juga atas pagar.

Di warung-warung, topik sudah bertukar. Jika dahulu sering memuji kerajaan dan kewarakan Pak Lah, namun sejak akhir-akhir ini ia telah berubah. Ada juga segelintir golongan atas pagar yang terus mengisi borang ahli Pas. Fenomena ini menampakkan bahawa Protes Senyap telah ditunjukkan oleh masyarakat Parit Yaani. Tambahan pula yang menjadi calon adalah kaum cina, ini menyebabkan pengundi Melayu mula bertukar fikiran dengan berpendirian: "daripada aku pangkah cina, lebih baik aku pangkah Pas, sekurang-kurangnya boleh imamkan sembahyang".

Isu di sini bukan kerana yang menjadi wakil rakyat itu kaum cina. Tetapi isu besar yang ingin dibawa di sini ialah wakil rakyat tersebut tidak menunaikan tanggungjawabnya dengan baik. Peristiwa banjir besar yang menjadikan Parit Yaani sebagai tempat terakhir air surut dahulu turut mengubah persepsi kebanyakan penduduk di sini terhadap wakil rakyat mereka. Dalam keadaan penduduk sedang susah menghadapi banjir, wakil rakyat lansung tak nampak batang hidung! Beliau yang tinggal di Mersing dijadikan alasan tak dapat turun padang.

Lantaran itu, fenomena ini memberi petanda baik untuk Pas mendapat sokongan padu dari rakyat setempat. Pandangan rakyat terhadap Paklah sudah banyak yang negatif. Insyallah, berbekalkan iltizam dan semangat yang tinggi beserta tawakkal yang kuat terhadap Allah, Pas dan BA akan memberi kejutan di bumi Johor Darul Ta'zim! -dppnj

No comments:

Sociable