28 January 2009

MUNGKINKAH PILIHANRAYA KECIL DI KUALA KANGSAR?

Harakah terbaru bil 1410 26 Januari - 1 Februari 2009, Sdr Hanipa Maiden , Peguam Pas menimbulkan persoalan di atas, dengan beberapa hujah-hujah yang kukuh sehinggakan hakim terkedu dengan hujah beliau. Tiada jawapan daripada hakim selain mengiakan sahaja. Saya sengaja meletakkan tarikh keluaran di Harakah di atas sekadar nak tengok sejauh mana ahli Pas membeli akhbar Harakah sebagai maklumat resmi mereka. Anda semua boleh rujuk dalam akhbar tersebut dengan panjang lebar bagaimana Sdr Hanipa Maiden berhujah dengan para hakim.

Pada 15 Januari yang lalu Mahkamah Persekutuan telah mendengar rayuan kes petisyen pilihan raya yang melibatkan Parlimen Kuala Kangsar.

Hakim Mahkamah Persekutuan yang mendengar rayuan tersebut ialah Hakim Besar Borneo, Tan Sri Richard Malanjum, Dato' Zulkifli Ahmad Makinuddin & Dato' Augustine Paul.

Bila kita dapat tahu siapa yang menjadi hakim ke atas kes tersebut, biasanya kita sebagai 'peramal politik kampungan' akan dapat memberikan jawapan secara cepat dan pantas sama ada kita boleh menang atau tidak kes ini.

Ini menunjukkan kita telah tewas sebelum apa-apa berlaku. Dalam Islam kita tidak boleh memberikan jawapan yang begitu pantas atau berputus asa selagi sebarang usaha tidak dilakukan. Lebih-lebih lagi dalam hal politik. Ini adalah kerana apa yang berlaku dalam politik adalah serba mungkin, berlaku secara sepontan, tiba-tiba & mengejut.

Satu-satunya senjata yang menjadi kekuatan bagi umat Islam ialah doa. Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda " Doa itu menjadi senjata bagi orang-orang yang beriman" Persoalannya sekarang, sejauh mana kita mengoptimakan penggunaan doa sebagai senjata bagi kita.

Saya masih lagi teringat kepada peristiwa Hijratur Rasul ke Madinah. Kisah ini , anda boleh rujuk dalam Kitab Fiqh Sirah, Dr Mohd Said Ramdhan Al-Buty.

Ia mengisahkan seorang pemuda Musrikin yang bernama Suraqah bin Ja'sam. Dia berusaha bersungguh-sungguh untuk menangkap baginda, bila diketahui habuan seratus ekor betina bakal menjadi miliknya jika berjaya menangkap baginda. Namun demikian, setiap kali kudanya hampir mendekati baginda, pada ketika itu jugalah kudanya kerap terjatuh. Bukan hanya sekadar terjatuh bahkan sehingga Suraqah sendiri tercampak jauh daripada kudanya. Ianya berlaku berulang-ulang kali sehinggakan Allah mencampakkan perasaan gerun ke dalam hati Suraqah. Akhirnya Suraqah mengaku kalah, lalu mengucapkan salam kepada baginda agar baginda selamat sampai ke Madinah.

Di belakang Suraqah ada beberapa pemuda-pemuda musrikin yang lain turut serta mengejar baginda. Bila Suraqah ini bertemu dengan pemuda-pemuda ini, Suraqah mengatakan " Adalah lebih baik kamu balik sahaja ke rumah kamu! Aku dah kejar Muhammad tapi tak jumpa! Buang masa sahaja!" -lebih kurang begitulah maksudnya...

Apa yang ingin diperjelaskan di sini ialah, Suraqah pada waktu pagi bersungguh-sungguh nak menangkap Rasulullah S.A.W, tiba-tiba pada waktu petang, Suraqah yang merupakan orang yang sama mempertahan baginda daripada pemuda-pemuda musyrikin!

Ini menunjukkan Allah berkuasa menukar hati seseorang secara secara sepontan, tiba-tiba & mengejut! Apa yang pelik bagi Allah!

Ini jugalah apa yang berlaku di Kelantan dalam pilihan raya Mac yang lalu. Bila ada pengakuan yang kita terima daripada penumpang bas yang datang daripada Johor. Dia kata memang niat dia nak undi BN sejak dia melangkahkan kaki ketika menaiki bas. Namun bila telah sampai ke Kelantan hatinya berubah! Dia merasa simpati bila melihat gambar Tuan Guru Nik Aziz menangis! Sekali lagi saya sebut ia berlaku secara spontan! Kuasa Allah walau tinggal beberapa minit ia mampu mengubahnya!

Kalau sebelum ini kita hanya mendengar kisah-kisah ini dalam kitab-kitab sirah, tetapi ianya sekarang mampu terbukti berkesan dengan niat hati kita yang ikhlas.

Sejauh manakah Pilihanraya Kuala Kangsar bakal berlaku, ianya bergantung dengan sejauh mana doa kita yang bersungguh-sungguh kepada Allah. Kalau kita dapat rasakan momentum doa kita bila berhadapan dengan musuh, sewajarnya kita perlu berdoa kepada Allah agar seluruh rakyat, pendokong Pakatan Rakyat agar tidak berubah hatinya bila berdoa kepada Allah. Tiada apa yang boleh kita harapkan daripada usaha Sdr Hanipa Maiden kecuali kita sertakan dengan doa yang lebih tajam dari senjata mereka....

Jika doa kita dimakbulkan Allah, ini beerti UMNO & BN sedang mengalami zaman kematiannya secara perlahan-lahan yang ternyata lebih pedih daripada mati secara mengejut!


No comments: