06 July 2005

KES ROGOL DAN PENZINAAN KHUSUSNYA DI KALANGAN REMAJA TERUS SUBUR BERSAMA GAGASAN ISLAM HADHARI.

KENYATAAN MEDIA
(5 Julai 2005)

Hari ini muka hadapan akhbar Harian Metro Edisi Selatan telah mendedahkan isu yang berkaitan dengan kejadian rogol yang bertajuk “Habuan nafsu kekasih”. Berita ini yang disiarkan dengan maklumat yang diperolehi melalui Bahagian Seksual Ibu Pejabat Polis Daerah Johor Bahru Selatan, yang menyatakan semakin ramai golongan remaja perempuan terutama gadis bawah umur tempatan didapati menjadi mangsa kerakusan nafsu mahupun terlanjur bersama kekasih berikutan bersikap terlalu berani serta mudah percaya dengan janji manis teman lelaki masing-masing.

Mengikut maklumat ini, sejak awal tahun 2000, lebih 80 peratus kes rogol yang difailkan membabitkan remaja perempuan yang menjadi habuan seks teman lelaki sendiri dan lebih membimbangkan lagi, hampir 70 peratus atau majoriti daripada mangsa rogol berkenaan terdiri daripada remaja bawah umur iaitu 16 tahun ke bawah.

Beberapa faktor dikenalpasti sebagai pendorong kepada kejadian rogol ini. Di antaranya terpengaruh dengan taktik kotor teman lelaki mereka dan tersilap langkah apabila sanggup melayan kerenah teman lelaki masing-masing termasuk berani keluar bersiar-siar pada lewat malam walaupun lelaki itu hanya dikenali beberapa hari sebelum kejadian berlaku. Kekurangan kasih sayang dan pengawasan ibu bapa mahupun ahli keluarga selalunya dijadikan alasan remaja wanita yang menyimpang dalam masalah seks.

Perkara ini juga disokong oleh seorang jurucakap pusat perlindungan sementara tahanan di Johor Bahru, berkata penyimpangan masalah seksual khususnya di kalangan remaja semakin berleluasa sejak kebelakangan ini. Menurutnya, sehingga kini pusat berkenaan memberi perlindungan sementara kepada remaja wanita bawah umur termasuk terlanjur dengan kekasih mahupun mangsa rogol teman lelaki sendiri.
Semalam harakahdaily juga telah mendedahkan perangkaan polis menyiarkan bahawa setiap hari terdapat 15 orang remaja berumur 14 sehingga 21 tahun dilaporkan hilang. Sebahagian besar daripada 12,118 rakyat Malaysia hilang dalam tempoh 24 bulan lalu. Golongan ini lari kerana pujukan kekasih, terpengaruh dengan rakan sebaya, perbalasan keluarga atau mencari pekerjaan. Dari jumlah itu, 7,256 sudah ditemui manakala baki 4,592 masih hilang
Masalah kes perogolan ini dapat dibuktikan lagi dengan jawapan yang diberikan ketika menjawab soalan daripada Senator Ustaz Hassan Shukri dalam sesi pertanyaan dan jawab lisan di Dewan Negara pada 10 Jun 2005 yang lalu. Setiausaha Parlimen KKDN, Abu Seman Yusop menyatakan bahawa sejak tahun 2001, hingga April 2004 kira-kira 1,688 kes rogol melibatkan kenalan; 1,141 melibatkan teman lelaki dan 747 melibatkan orang yang tidak dikenali.

Jelasnya, kejadian rogol melibatkan kenalan bagi tahun 2001 ialah 448 kes, 2002 - 493, 2003 - 549 dan Januari hingga April 2004, 198 kes. Seterusnya kejadian rogol yang melibatkan teman lelaki bagi 2001 ialah 250 kes, 2002 - 501, 2003 - 290 dan 2004 setakat Januari hingga April ialah 100 kes. Sementara itu bagi kejadian rogol yang melibatkan bukan kenalan bagi tahun 2001 ialah 201 kes, 2002 - 215, 2003 - 246 manakala bagi tahun 2004 dari Januari hingga April 85 kes.

Dr Mariani Md.Noor daripada Jabatan Psikologi dan Kaunseling Universiti Malaya melalui kajiannya yang bertajuk “Punca Perlakuan Psikologi Seks Bebas di Kalangan Remaja” mendapati pelajar awal remaja berusia 12 hingga 15 tahun menggunakan seks bebas sebagai alasan untuk berseronok dan melepaskan tekanan perasaan ekoran terlalu banyak tegahan daripada ibu bapa. Dr. Mariani berkata faktor persekitaran yang mendorong remaja melakukan seks bebas. Contohnya lambakan VCD lucah, dan ini dibuktikan dengan kejayaan Polis Johor Baharu Selatan merampas sebanyak 6,500 keping video cakera padat (VCD) berharga RM 50,000 di dalam operasi selama tiga hari berturut-turut di Johor Bahru (Harian Metro, 7 Februari 2005).

Kecenderongan remaja khususnya di bawah umur membuktikan masalah sosial yang dilakukan oleh umat Islam itu jelas membuktikan bahawa kehidupan mereka sebenarnya jauh daripada panduan al-Quran dan tidak menghayati Islam sebagai panduan hidup. Kehidupan remaja pada hari ini semakin jauh daripada ajaran Islam yang sebenar. Al-Quran yang merupakan petunjuk jalan yang benar kepada manusia dan merupakan jalan penyelesaian yang baik bagi mengatasi masalah gejala sosial yang terus berleluasa.

Remaja pada hari ini lebih cenderong terhadap budaya hedonistik iaitu budaya berhibur, bergembira, dan bersuka-suka serta menjalani kehidupan yang sebebasnya demi memenuhi nafsu manusia yang tiada batasnya sekarang ini menjadi budaya hidup dikalangan remaja kita. Hiburan yang dipilih remaja hari ini, sering melangkaui batasan norma sosial masyarakat timur. Misalnya lirik-lirik lagu yang sering didengar oleh remaja kini hanya berkisar kepada persoalan cinta, seks, dan kebebasan tanpa batasan. Secara langsung ia membina norma negatif kehidupan remaja seperti menidakkan batasan pergaulan antara lelaki dan wanita, berhibur hingga melanggar batasan budaya dan sebagainya.

Lebih malang lagi, sudahlah mereka jauh daripada agama, kerajaan Islam Hadhari Malaysia pula tidak mahu mengambil bertanggungjawab sepenuhnya untuk memastikan unsur-unsur yang boleh membawa kepada kebinasaan dihentikan tetapi merekalah yang menjadi penyubur kepada program maksiat seperti konsert dan yang terbaru dilaporkan seramai 30 ribu orang telah menghadiri Konsert Akademi Fantasia 3 di dataran Putrajaya, Presint 3 pada 2 Julai 2005. Siapa lagi kalau bukan mereka majoritinya yang hadir itu terdiri daripada kalangan remaja melayu Islam.

Maka, selagi mana kerajaan Barisan Nasional masih terus menyuburkan budaya hedonisme dan Al-Quran tidak dijadikan sebagai petunjuk dan rujukan maka harapan untuk menghapuskan kejadian rogol dan penzinaan akan pudar malah akan terus meningkatkan pada masa akan datang.

Sekian

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua
Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
019-7219913/012-7811830
http://dppnjohor.blogspot.com/

No comments: