18 July 2005

UMNO TERUS KUASAI MASJID UNTUK LAKSANA AGENDA POLITIK ISLAM HADHARI

KENYATAAN MEDIA
(15 Julai 2005)


Saya merujuk kepada berita yang disiarkan oleh harakahdaily pada 15 Julai 2005 yang bertajuk "AJK masjid Johor dipilih untuk laksana Islam Hadhari". Berita ini memaparkan jawapan bertulis kepada soalan asal Dr Mohd Ramli Md Kari (PAS-Senggarang) yang ingin tahu tatacara pemilihan AJK masjid dan surau yang dikendalikan Jabatan Agama Johor. Ini membuktikan bahawa jawatankuasa masjid dan surau yang ada di semua 2,528 masjid dan surau di negeri Johor bagi sesi 2005-2007 yang sedia ada pada hari ini adalah ditentukan oleh kerajaan UMNO/BN di mana AJK masjid dan surau hendaklah terdiri dari kalangan yang menganut fahaman politik pemerintah.

Berita ini juga menyatakan bahawa bagi memastikan visi kerajaan terhadap konsep Islam Hadhari ini berjalan lancar maka semua AJK Masjid dan surau yang dilantik di kalangan ahli kariah setempat ini terdiri dari kalangan yang dikenalpasti mempunyai kemampuan dan kebolehan dalam pengurusan dan pentadbiran masjid dan surau.

Walau apa jua bentuk jawapan yang diberikan, Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPN Johor) tetap melihat bahawa telah berlaku campur tangan UMNO di dalam urusan yang sepatutnya diberikan kepada kalangan ahli kariah setempat yang lebih mengenali dan memahami dikalangan mereka lebih layak untuk mengatur program keagamaan ditempat mereka.

Perkara yang sama juga berlaku di Trengganu apabila BN mula merampas kerajaan daripada tangan PAS/BA. Pesuruhjaya Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu (JHEAT), Datuk Engku Mohamed Engku A. Rahman membuat kenyataan pada 14 April 2004 mengumumkan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu akan mewujudkan pengurusan baru di masjid-masjid seluruh negeri ini yang bebas sepenuhnya daripada campur tangan politik bagi memupuk perpaduan di kalangan penduduk setempat. Katanya, Bagi mencapai hasrat itu, semua Pejabat Agama Daerah telah diarah supaya mengendalikan pemilihan jawatankuasa masjid terdiri daripada anak mukim kawasan masing-masing mengikut pilihan kariah.

Apa yang penting bagi UMNO/BN adalah mereka mesti menguasai masjid/surau ini untuk kepentingan politik mereka bertopengkan kepada Islam Hadhari. Sebab itulah masjid/surau yang sepatutnya dijadikan sebagai pusat percambahan ilmu, pembentukan akhlak dan pusat kegiatan masyarakat telah dilihat gagal memainkan peranannya. Statistik gejala sosial yang semakin parah, keruntuhan sistem pendidikan yang pada hari ini melahirkan kumpulan gansterisme dan pembuli serta kes rogol dan zina yang semakin menjadi-jadi membuktikan bahawa masjid/surau gagal menjalankan fungsi mereka dengan sebaiknya.

Sekian, wassalam


Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
019-7219913/012-7811830

No comments: