18 July 2005

TIADA USUL MENGENAI RASUAH ATAU POLITIK WANG MEMBUKTIKAN UMNO TIDAK SERIUS MENBENTERAS RASUAH KE AKAR UMBI.


KENYATAAN MEDIA
(15 Julai 2005)


Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPN Johor) melihat bahawa UMNO sebenarnya tidak serius untuk membenteras politik wang atau rasuah politik di dalam UMNO seperti yang digembar–gemburkan selama ini. UMNO yang akan bersidang pada 19 ~ 23 Julai 2005 di dalam Perhimpunan Agung UMNO ke 56 tidak lama lagi.

Kenyataan Datuk Sri Najid Tun Razak pada yang disiarkan pada 14 Julai 2005 di didalam Utusan Malaysia menyebut bahawa tiada usul khas mengenai Lembaga Disiplin UMNO, rasuah politik dan kaedah pemilihan Majlis Tertinggi (MT) parti akan dibentangkan pada Perhimpunan Agung UMNO Ke-56. Beliau menyebut bahawa pada prinsipnya perhimpunan tersebut akan membahaskan usul ucapan presiden sebagai usul utama dan dua usul lain iaitu ekonomi dan agama serta pendidikan.

Gambaran ini membayangkan bahawa UMNO sebenarnya tidak serius untuk membendung dan menghapuskan rasuah di dalam parti mereka. Isu rasuah politik yang hari ini menjadi perbualan dan perbincangan hangat dalam masyarakat khususnya apabila melibatkan ramai kepimpinan UMNO termasuklah Naib Presidennya iaitu Tan Sri Isa Bin Samad yang telah digantung selama 6 tahun oleh Lembaga Disiplin UMNO yang sepatutnya dijadikan usul utama di dalam Perhimpunan UMNO pada tahun ini. Janggal rasanya apabila isu rasuah politik UMNO disiarkan secara meluas di dalam media tetapi tiada usul khas untuk membincangkan isu ini!

UMNO perlu melihat kepada kenyataan Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah di dalam titahnya semasa bertitah melancarkan Buku Local and Global Social Transformation in Southeast Asia - Essays in Honour of Professor Datuk Dr. Syed Hussein Alatas di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada 14 Julai 2005 yang mengharapkan agar masyarakat perlu bangkit membendung rasuah dan menegakkan undang-undang bagi memastikan keyakinan rakyat terhadap kerajaan terus kukuh. Baginda bertitah, jika rasuah dibiarkan berleluasa ia akan berkembang menjadi `satu industri' hingga mengakibatkan keadilan tidak dapat dipertahankan. Walaupun baginda tidak menyentuh berkaitan dengan gejala rasuah yang sedang menimpa UMNO tetapi kenyataan ini dibuat ketika UMNO sedang menghadapi isu ini.

DPPN Johor melihat bahawa hari ini UMNO sedang mengalami trauma dengan bayang-bayang sendiri. Setelah Lembaga Disiplin UMNO mendedahkan nama-nama pemimpin UMNO yang terlibat dengan salah laku termasuklah memberi rasuah kepada perwakilan, maka kepercayaan dikalangan orang melayu terhadap UMNO telah mula goyah. Di tambah lagi dengan kenyataan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bahawa pendirian Majlis Tertinggi (MT) UMNO tidak membuka semula tempoh menerima aduan politik wang semasa pemilihan September tahun lalu yang tamat pada 18 April lalu, adalah muktamad.(Utusan Malaysia, 4 Julai 2005). Kenyataan ini mengulas kenyataan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad sebelum itu bahawa walaupun tarikh membuat aduan berhubung rasuah politik dan kesalahan melanggar tata etika pemilihan parti ditutup 18 April lalu, MT masih boleh membuat pertimbangan untuk membuka semula tempoh berkenaan.

DPPN Johor yakin bahawa sikap Pak Lah yang tidak terbuka untuk menerima laporan politik wang ini telah menimbulkan kemarahan dan rasa tidak puas hati khususnya dikalangan ahli UMNO yang selama ini mengharapkan beliau melakukan perubahan di dalam UMNO. Apa yang diharapkan agar ahli-ahli UMNO dapat melakukan perhitungan dan membuat perubahan terhadap sokongan mereka terhadap UMNO.

Sekian, wassalam

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
019-7219913/012-7811830

No comments: