11 March 2006

KISAH SEORANG PEMANDU TEKSI DI KUALA LUMPUR

Petang tadi selepas menghadiri Himpunan Aman menentang kenaikan harga minyak di KLCC (penuh dramatik, sila baca harakahdaily) saya telah menaiki LRT Putra dan turun di Terminal Putra (Gombak). Untuk ke Markaz Tarbiyah PAS Pusat, saya telah menaiki sebuah teksi dan kebetulan teksi in imasih menggunakan bahan bakar petrol.
Abang teksi tersebut bercakap loghat Perak (saya rasa orang Kuala Kangsar kot) dan menceritakan betapa peritnya menjadi pemandu teksi sekarang , lebih2 lagi bila harga minyak telah dinaikkan. Beberapa maklumat saya nak kongsi bersama anda tentang abang teksi tersebut.
i. Teksi beliau jenis Proton Iswara 1.5 (manual)
ii. Sewa RM 50 setiap hari.
iii. Maintenance tanggung sendiri.
iv. Minyak tanggung sendiri.
Abang teksi tersebut beritahu saya bahawa beliau sekarang ini menunggu masa saja untuk teksi tersebut ditarik oleh syarikat kerana telah tertunggak bayaran selama 2 bulan (satu bulan RM 1,500.00, dua bulan RM 3,000,00)
Membawa teksi hari ini adalah merupakan kerja yang membebankan. Bila saya ajukan tentang keputusan kerajaan menaikkan harga minyak, beliau tidak terus menjawab tetapi mengambil sikap untuk berdiam diri.
Lebih kurang 3 minit selepas itu barulah beliau berkata;
" Kerajaan Pak Lah sebenarnya kerajaan untuk orang kaya semakin kaya, orang macam kita ni terus tersepit dan susah"
" Bila harga minyak naik, kos operasi pun akan naik, ni tadi saya isi RM 30 waktu pagi, tengok...jarum meter pun dah kat bawah, kejap lagi masuk RM 10, kalau dapat tahan sampai ke petang pun dah kira baik lah"
" Teksi ni akalau nak kena tarik, tarik la...biar orang susah terus susah"
Begitu lah rintihan seorang pemandu teksi di Kuala Lumpur dan saya yakin diseluruh negara. Saya harap abang teksi tadi diluaskan rezeki oleh Allah.
Saya harap beliau dan masyarakat 'membuka mata' terhadap isu ini. Kerajaan BN sememangnya sudah tidak lagi menghiraukan rakyat bawahan....

No comments: