06 March 2006

TURUNKAN HARGA MINYAK SEGERA

Petikan daripada Harakahdaily pada 5 Mac 2006
... Sementara itu, di JOHOR BAHRU, Salman Husein melaporkan, Gabungan Membantah Kenaikan Harga Minyak yang dianggotai parti-parti politik, NGO dan juga orang perseorangan di negeri ini mendesak kerajaan segera menurunkan harga petrol, diesel dan juga gas petroleum cecair yang dinaikkan kerajaan baru-baru ini.
Kenaikan harga runcit sebanyak RM0.30 sen seliter bagi petrol, diesel dan juga gas petroleum cecair sangatlah tinggi dan membebankan rakyat kerana kenaikan ini sekaligus akan mempengaruhi kenaikan harga barangan keperluan Lainnya, kata Pengerusi gabungan ini, Khairul Faizi Ahmad Kamil, dekat sini.
"Kami merasa sangat kesal dan membantah tindakan kerajaan pimpinan Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, menaikkan harga minyak dan gas baru-baru ini, tindakan ini jelas menunjukkan kelemahan dan kegagalan kerajaan menyelesaikan masalah kewangan negara," katanya pada sidang media selepas menyerahkan memorandum kepada wakil Kerajaan Johor, dekat sini Jumaat, kelmarin.
Sehubungan dengan itu tegasnya lagi, mereka yang mewakili seluruh warga pengguna di negeri ini sekali lagi mendesak kerajaan segera menurunkan harga petrol,.diesel dan gas, sekiranya kerajaan benar-benar perihatin dengan penderitaan serta bebanan yang ditanggung rakyat maka kerajaan perlu berbuat demikian.
Sebaliknya jika kerajaan terus mempertahankan tindakannya menaikkan harga barangan ini maka jelaslah bahawa kerajaan yang ada hari ini bukanlah kerajaan yang berjiwa rakyat sebaliknya mereka adalah kerajaan yang memperkudakan rakyat semata-mata.
Oleh kerana itu katanya lagi, sudah sewajarnya rakyat bertindak menolak kerajaan yang ada ini kerana mereka bukanlah kerajaan yang membela nasib rakyat sebaliknya mereka mengambil kesempatan terhadap rakyat.
BerarakTerdahulu beliau bersama pimpinan parti-parti politik, NGO dan orang ramai telah mengadakan demonstrasi aman berhampiran Masjid Annur Plaza Kota Raya sebelum berarak ke pejabat Menteri Besar Johor di Bangunan Sultan Ismail Bukit Timbalan, dekat sini.
Antara pemimpin parti politik yang turut sama dalam demonstrasi aman ini, Pesuruhjaya PAS Johor, Dato’ Dr Mahfoods Muhammad dan Timbalan Pengerusi DAP Johor, Ahmad Ton.Bagaimana pun hasrat untuk menyerahkan memorandum bantahan ini kepada Menteri Besar, Dato’ Abdul Ghani Othman, tidak kesampaian apabila pintu pagar utama untuk memasuki bangunan ini ditutup dan dikawal rapi oleh polis.Setelah hampir sejam menunggu barulah muncul dua wakil kerajaan negeri yang diarah untuk menerima memorandum ini.

No comments: