27 September 2005

Ceroboh kawasan tadahan air, Pemuda PAS dan PKR buat laporan polis

Oleh Salman Hussin
JOHOR BAHRU, 26 Sept (Hrkh) – Berikutan kegagalan Kerajaan Negeri bertindak terhadap penceroboh kawasan tadahan hujan di Empangan Semberong yang mengakibatkan berlakunya krisis bekalan air yang begitu teruk di Kluang dan Batu Pahat sejak beberapa bulan lalu, satu lapuran polis dibuat. Lapuran polis ini dibuat oleh Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPP NJ) dan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Ia telah dibuat ekoran dari kenyataan Menteri Besar Johor, Dato’ Abdul Ghani Othman pada 4 Mei lalu yang mengakui berlakunya pencerobohan tanah seluas 718 hektar di kawasan tadahan hujan di empangan Semberong.
Ketua Pemuda PAS Johor, Khairul Faizi Ahmad Kamil, pada sidang media selepas membuat lapuran di Balai Polis Central, dekat sini, kelmarin berkata, laporan itu dibuat selepas tiada tindakan terhadapnya.
Hadir sama Ketua Angkatan Muda PKR Johor, Nurin Aina Abdullah serta beberapa Exco Pemuda PAS Johor dan Angkatan Muda PKR Johor.
Menurut Faizi, lapuran polis ini dibuat setelah tiada sebarang tindakan dilakukan kerajaan negeri terhadap pihak terbabit yang didakwa melakukan pencerobohan tanah di empangan Semberong ini.
"Kegagalan kerajaan negeri mengambil tindakan tegas terhadap pihak terbabit ini amat dikesalkan dan kita melihat seolah-olah semacam ada sesuatu yang cuba disembunyikan kerajaan dalam isu ini, sebab itu sehingga kini tiada sebarang tindakan dilakukan," kata Faizi.
Berdasarkan kepada maklumat yang terkandung dalam lapuran yang dibuat, Pemuda PAS meminta polis melakukan siasatan dengan telus dan terperinci, walau pun mungkin kes ini membabitkan MB Johor sendiri kerana ianya membabitkan kepentingan rakyat.
"Justeru kerana itu kita meminta polis melakukan siasatan bagi mengenal pasti punca kenapa kerajaan negeri yang dipimpin Ghani sehingga hari ini tidak mengambil sebarang tindakan terhadap pihak yang didakwa melakukan pencerobohan ini,"katanya.
Selanjutnya menurut Faizi, beliau sangat bimbang sekiranya terdapat unsur-unsur penyelewengan yang menyebabkan berlakunya pencerobohan terhadap kawasan tadahan hujan di empangan Semberong ini.
Pencerobohan tanah di kawasan yang sangat penting ini tidak mungkin boleh berlaku sekiranya tidak mendapat ‘lampu hijau’ daripada pihak yang berkuasa dan ini menunjukkan seolah-olah apa yang berlaku ini mempunyai kaitan dengan pihak terbabit khususnya kerajaan negeri, dakwanya.
Dalam kenyataannya baru-baru ini, kata Faizi, Ghani cuba mengalihkan pandangan rakyat daripada isu sebenar iaitu isu pencerobohan tanah kepada usaha yang sedang dilakukan bagi mengatasi masalah bekalan air ini.
Kenyataan beliau menyebut, tindakan untuk mengatasi masalah bekalan air di Kluang sedang dilakukan dengan menukar punca bekalan air, kalau sebelum ini air diperolehi dari empangan Semberong Barat tetapi sekarang ini akan diambil dari empangan Semberong Timur.
"Persoalan sebenar yang sepatutnya menjadi tanggungjawap utama kerajaan negeri untuk diselesaikan sekarang ini bukan masalah dari mana dan bagaimana punca bekalan air ini diperolehi tetapi isunya adalah kenapa penceroboh tanah kawasan tadahan hujan ini sehingga kin masih tidak didakwa, ini yang menjadi tanda tanya di kalangan rakyat.
"Soal bagaimana dan dari mana sumber bekalan air ini boleh diperolehi biarlah perkara ini diatasi oleh pihak yang telah diberi amanah untuk menguruskan perkara ini sebaliknya kerajaan yang mempunyai bidang kuasa yang penuh terhadap tanah di negeri ini hendaklah menguatkuasakan undang-undang ini sekiranya berlaku pencerobohan ke atas tanah milik kerajaan," tegasnya lagi. -zs

No comments: