14 September 2005

Pemuda PAS Johor saran 10 perkara untuk PLKN

Date: Wednesday, September 14 @ 10:54:28 MYT
Topic: lead story
"Menyedari pembentukan generasi yang utuh memerlukan program yang mantap bukannya ad-hoc, berterusan, bersepadu serta tidak bertentangan dengan nilai agama dan budaya"

Oleh Salman Hussin JOHOR BAHRU, 14 Sept (Hrkh) – Pemuda PAS Johor mengemukakan 10 cadangan bagi memperbaiki Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).Antara lain PAS mencadangkan Kementerian Pelajaran merangka subjek wajib berkaitan Masyarakat dan Kenegaraan di peringkat sekolah menengah lagi selain pelaksanaan PLKN itu sendiri perlu dibahagi kepada beberapa tahap tertentu.
Syor Dewan Pemuda PAS Negeri Johor itu dibuat pada Sesi Pendengaran Awam Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Malaysia Mengenai Perpaduan dan Khidmat Negara yang telah diadakan di Bukit Timbalan, dekat sini, baru-baru ini.
Perbahasan ala Mini Parlimen yang membabitkan Pertubuhan Politik, Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) serta Jabatan Kerajaan ini telah dipengerusikan oleh Anggota Parlimen Kota Marudu, Dato’ Dr Maximus Johnity Ongkili manakala DPP NJ diwakili Ketuanya, Khairul Faizi Ahmad Kamil dan exco DPP NJ, Suhaizan Kaiat.

DPP NJ mencadangkan supaya pelaksanaan PLKN dibahagi kepada tiga tahap iaitu tahap pertama membabitkan peserta berumur 15 tahun (lepasan PMR) yang mana pada tahap ini peserta dididik dengan Latihan Kemantapan Peribadi.
Tahap kedua pula membabitkan peserta berumur 17 tahun (lepasan SPM) yang dididik dengan Latihan Kemasyarakatan dan Kenegaraan yang mana pada tahap ini peserta dilatih dengan kefahaman mengenai kepelbagaian agama, bangsa, sosial, budaya, politik, ekonomi, masyarakat dan kenegaraan.
Manakala pada tahap ketiga pula membabitkan peserta yang sudah atau belum bekerja (21 - 25 tahun), mereka diberi latihan berkaitan politik antarabangsa, ancaman musuh dan kaedah mempertahankan negara secara fizikal dan psikologi.
DPP NJ juga mencadangkan supaya penyertaan remaja lelaki dan perempuan diwajibkan pada tahap satu dan dua manakala pada tahap ketiga hanya remaja lelaki diwajibkan manakala remaja perempuan adalah pilihan.
Selain itu DPP NJ juga mengesyorkan beberapa cadangan lain seperti mewujudkan modul khas berkaitan ajaran agama setiap peserta, pengasingan jantina peserta PLKN serta melakukan penilaian pada setiap tahap.
Memasukkan keputusan setiap tahap ke dalam sijil PMR, SPM dan Universiti, menjadikan keputusan lulus tahap satu dan dua sebagai syarat masuk IPTA/IPTS atau pusat kemahiran dan latihan manakala keputusan lulus bagi tahap ketiga dijadikan sebagai syarat untuk mendapatkan pekerjaan di sektor awam dan swasta.
Mengelakkan sebarang unsur atau kecenderungan dan manipulasi terhadap peserta PLKN ke arah mana-mana parti politik, menubuhkan badan bebas terdiri dari agensi kerajaan, NGO dan pertubuhan politik bagi memantau setiap program yang dilaksanakan memenuhi objektif yang digariskan.
DPP NJ juga memberi amaran keras terhadap sebarang penyelewengan dan amalan kronisme terutama projek yang membabitkan kewangan seperti tender kantin, pakaian, pengurusan kem dan lain-lain lagi. -zs

No comments: