24 September 2005

LAPORAN POLIS : ADUAN TENTANG PENCEROBOHAN KAWASAN TADAHAN HUJAN EMPANGAN SEMBERONG DAN KELEWATAN KERAJAAN NEGERI JOHOR

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

Tarikh :


23 September 2005

Daripada
:

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Pejabat Pentadbiran Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
No 17 Jalan Berlian 3, Taman Renggam Jaya
86200 Simpang Renggam
Johor Darul Takzim

Kepada :


KETUA POLIS DAERAH JOHOR BAHRU
Balai Polis Central Johor Bahru

Tuan,

ADUAN POLIS TENTANG PENCEROBOHAN KAWASAN TADAHAN HUJAN EMPANGAN SEMBERONG DAN KELEWATAN KERAJAAN NEGERI JOHOR BERTINDAK TERHADAP PENCEROBOH TANAH KERAJAAN.

Saya Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil nombor kad pengenalan 730111-01-6625 di alamat Pejabat Pentadbiran Dewan Pemuda PAS Negeri Johor, No 17 Jalan Berlian 3, Taman Renggam Jaya, 86200 Simpang Renggam, Johor Darul Takzim; berbangsa Melayu; beragama Islam dengan ini mengemukakan laporan polis seperti mengikut kata-kata aduan berikut:

Saya seorang warganegara Malaysia ingin mengemukakan aduan saya ke atas perkara-perkara yang mana pada pandangan dan anggapan saya adalah penyelewengan dan salah guna kuasa :

1. Kenyataan Menteri Besar Johor bahawa telah berlaku pencerobohan kawasan tadahan hujan di Empangan Semberong.

· Berita Harian pada 4 Mei 2005 telah melaporkan bahawa Datuk Abd Ghani Bin Haji Othman selaku Menteri Besar Johor telah mendakwa bahawa berlaku pencerobohan kawasan tadahan hujan seluas 718 hektar di Empangan Semberong dan diceroboh untuk penanaman Pokok Kelapa Sawit.

2. Ekspidisi Selamatkan Air Johor oleh Dewan Pemuda PAS Johor

· Bagi membuktikan bahawa sememangnya telah berlaku pencerobohan ini, Dewan Pemuda PAS Johor (DPPN Johor) telah mengambil inisiatif untuk mengadakan lawatan ke Empangan Semberong pada 13 Mei 2005 dan melihat sendiri kawasan yang didakwa telah diceroboh sehingga menyebabkan berlakunya krisis Air.

· DPPN Johor juga dapat mengesan beberapa kawasan yang diteroka untuk penempatan seperti Kampung Banjir Bersatu dan Kampung Sri Semangat yang terletak berhampiran kawasan tadahan hujan.

· Terdapat penebangan pokok hutan tanpa kawalan disekitar Empangan Semberong sehingga dapat dilihat dengan jelas bukit-bukit yang gondol disekitarnya. Fenomena ini telah menjejaskan pembenihan awan di dalam kawasan empangan dan menjadikan hujan yang lebat tidak turun di sekitar empangan ini . Penebangan hutan secara rakus ini juga telah menyebabkan hakisan tanah dan meningkatkan pendedahan permukaan tanah kepada matahari. Fenomena ini telah mempercepatkan sejatan air seterusnya menyebabkan empangan menjadi kering. Sebagai catchment area, Empangan Semberong yang menyalurkan air ke Loji Air Semberong adalah bergantung sepenuhnya kepada punca air daripada hujan sahaja.

· Aktiviti Pertanian Secara Haram. Kawasan tanah yang telah diceroboh di sekitar empangan telah di tanam dengan tanaman kelapa sawit dan sayur-sayuran seperti penanaman lada Tanaman secara haram ini menggunakan baja secara intensif. Baja ini akan menyerap ke dalam tanah dan sebahagiannya masuk ke dalam empangan dan seterusnya mencemarkan air di dalamnya.

3. Penyerahan Memorandum kepada Menteri Besar Johor

· DPPN Johor telah menyerahkan memorandum kepada MB Johor pada 20 Mei 2005 beserta dengan pelbagai maklumat dan bukti dengan harapan Datuk Abd Ghani Bin Haji Othman dapat mengambil tindakan segera termasuklah mendakwa mereka yang menceroboh tanah kerajaan di sekitar empangan semberong.

Atas beberapa keadaan inilah maka saya berpandangan bahawa:

· DPPN Johor tidak berpuas hati kerana memorandum yang telah diserahkan kepada Menteri Besar Johor telah dihantar lebih daripada 4 bulan yang lalu dan sehingga kini tidak ada jawapan ataupun tindakan daripada pihak beliau.

· Kerajaan Negeri Johor sepatutnya mengambil tindakan segera di atas aduan yang telah diserahkan oleh DPPN Johor kerana ia melibatkan kepentingan rakyat, bukannya kepentingan pengadu sebagai rakyat Johor semata-mata.

· Sikap tidak serius yang ditunjukkan oleh kerajaan negeri telah menyebabkan krisis air di Kluang, Sri Gading, Batu Pahat dan Air Hitam semakin membimbangkan.

· Kelewatan MB Johor mengambil tindakan terhadap penyelewengan dan peneroka haram di sekitar Empangan Semberong adalah kerana terdapat kepentingan pertubuhan parti politik pemerintah.

Oleh yang demikian, saya menggesa pihak tuan supaya menyiasat dengan segera aduan saya di atas bagi menentukan ketelusan Menteri Besar Johor dalam menjalankan tugas beliau dan menyelamatkan rakyat daripada terus diselubungi masalah ketiadaan air.

Sekian, inilah aduan saya.

KHAIRUL FAIZI BIN AHMAD KAMIL

Jawatan : Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
No Telefon : 019-7701830 / 012-7811830

No comments: