04 August 2006

PELAN PEMBANGUNAN SJER PERLU DIPERHALUSI

Kenyataan Media
(4 Ogos 2006)

TAJUK :

PELAN PEMBANGUNAN SJER PERLU DIPERHALUSI


Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPNJ) melahirkan rasa bimbang dengan pelan induk pembangunan Wilayah Ekonomi Johor Selatan (SJER) yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia beberapa hari yang lalu yang dikatakan dapat menjana ekonomi Johor pada masa akan datang.

Perdana Menteri Malaysia telah mengumumkan bahawa pembangunan SJER ini akan menjadi sebuah wilayah metropolitan bertaraf antara bangsa setanding dengan Hong Kong dan Shenzen di China.

DPPNJ sangat musykil apakah bentuk pembangunan yang dimaksudkan. Jika dilihat daripada perancangan yang telah dibuat, SJER adalah merupakan pelan pembangunan infrastruktur yang membawa kepada pertumbuhan ekonomi sementara dan bukan jangka panjang kerana ia lebih kepada pembangunan terhadap pembinaan institusi pelancongan tetapi tidak berorentasikan pengeluaran dan pengeksportan.

DPPNJ ingin menyentuh tentang kesan sosial yang bakal melanda selepas ini. Apabila menyebut tentang pembangunan industri pelancongan bermakna cabaran yang perlu dihadapi selepas ini adalah untuk memastikan ianya tidak akan memberikan kesan kepada pembangunan manusia. Kes jenayah dan gejala sosial yang semakin meningkat dibimbangi akan terus meningkat.

Di antara projek yang akan dijalankan di dalam pelan pembangunan SJER adalah untuk mewujudkan Taman Tema di Segi Tiga Emas Johor ini. Sebelum ini DPPNJ pernah membantah tindakan kerajaan yang sedang mempertimbangkan untuk mewujudkan taman tema Disneyland di Nusajaya, Johor setelah mengambil kira pelbagai kesan negatif yang timbul.

Pelan pembangunan SJER ini juga dikatakan akan memberikan tumpuan kepada bidang pelancongan memandangkan selatan Johor terutamanya Johor Bahru telah menerima pembangunan pesat seperti di Danga Bay. Pada awal Januari 2006 DPPNJ telah pun membuat laporan polis dan pertemuan dengan Mufti Johor untuk membenteras aktiviti maksiat yang berlaku di Danga Bay yang dilakukan oleh rakyat yang majoritinya adalah remaja melayu/Islam. Apakah kerajaan mampu untuk membendung aktiviti maksiat ini dengan pembangunan seperti ini?.

DPPNJ cukup bimbang dengan pembangunan yang tidak menitik beratkan soal pembangunan sosial yang berteraskan Islam akan menyebabkan peningkatan kadar jenayah, menambahkan bilangan anak luar nikah dan menyuburkan kadar gejala sosial di kalangan remaja.

Sekian.

Sekian, wassalam

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
019-7701830 /013-7257085
http://dppnjohor.blogspot.com/
6.10 petang

No comments: