07 December 2006

MAKLUMAT TERKINI ISU KEMATIAN RAYAPPAN

Posted by Picasa Rayappan sah Kristian, keluar Islam sebelum mati

SHAH ALAM: Majlis Agama Islam Selangor (Mais) hari ini mengambil keputusan menarik balik kes tuntutan mayat A. Rayappan, yang menjadi rebutan antara majlis itu dengan keluarga si mati yang mendakwa Rayappan telahpun keluar agama Islam serta kembali kepada agama asal iaitu Kristian sebelum meninggal dunia.

Pengerusi Mais Datuk Mohamed Adzib Mohd Isa berkata Mais membincangkan perkara itu dengan semua pihak termasuk mendapatkan pandangan daripada mufti negeri dan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) serta penasihat undang-undang mengenai penarikan balik tuntutan itu.

"Kita berbincang dari dulu lagi tetapi sampai peringkat semalam kita telah buat keputusan berdasarkan maklumat yang kita kumpulkan sebelum ini.

"Kita rasakan tiada keterangan baru lagi yang boleh menyokong tuntutan Mais terhadap jenazah tersebut," katanya pada sidang media di sini hari ini.

"Dengan demikian Mais menarik balik kes ini daripada mahkamah pada hari ini juga dan tidak akan membuat sebarang tuntutan.

"Kita tidak akan menuntut mayat itu lagi. Tuntutan mayat itu terpulang kepada prosedur yang ada selepas ini,"
katanya.

Mohamed Adzib berkata segala maklumat yang dikumpulkan sebelum ini lebih menjurus kepada si mati bukan beragama Islam.

"Jadi saya harap perkara ini sudah selesai dan kita tidak fikir masyarakat akan pandang serong kerana kita buat keputusan berdasarkan fakta yang sedia ada, bukan emosi.

"Kita berdukacita kerana tidak ada bukti atau kerelaan daripada pihak yang sepatutnya mahu memberi keterangan di mahkamah,"
katanya.

Jumaat lepas, permohonan Mais untuk mengebumikan jenazah Rayappan atau nama Islamnya Muhammad Rayappan Abdullah mengikut hukum syarak dibenarkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah tetapi keluarga si mati menghalang pegawai pihak berkuasa agama itu daripada mengambil mayat berkenaan kerana mendakwa Rayappan telahpun keluar daripada Islam.

Dua hari selepas itu, balu Rayappan memfailkan saman bagi mendapatkan perisytiharan bahawa Rayappan beragama Kristian dan mengikuti ajaran agama itu sebelum kematiannya pada 29 Nov lepas.

Lourdes Mary a/p Maria Soosay, 69, turut memohon perisytiharan bahawa dia adalah isteri yang sah kepada Rayappan yang mati di Hospital Kuala Lumpur pada usia 70 tahun akibat kencing manis dan kesukaran bernafas. BERNAMA

No comments: