25 December 2006

UTUSAN MALAYSIA BERI PUBLISITI PERCUMA

Sebenarnya...karikatur Senyum Kambing ini telah memberikan publisiti percuma kepada aktiviti Pemuda PAS Pusat kepada masyarakat. Terima kasih...

Posted by Picasa

Baca komen daripada sahabat kita...http://safa.blogdrive.com/

Membaca dialog pada kartun senyum kambing ini, agak 'menggeramkan' hati saya. Sesuka hati menulis tanpa ada fakta. Tidak dihairankan, sudah sememangnya ia kambing, mungkin sama seperti yang tukang buat dialog itu yang seumpama kambing apabila bercakap.


Sibuk apa dengan mangsa banjir? Konon-konon nak compare dengan kerajaan yang kononnya begitu mengambil berat? Jika begitu, mengapa ada kenyataan dari menteri bingung mengatakan 'jangan terima bantuan daripada pembangkang?'. Semasa hendak menolong pun masih ada yang gila kuasa?


Sekadar membuat tinjauan oleh kepala tertinggi, itu tidaklah dikisahkan sangat. Memberi bantuan.... memanglah. Dah nama kerajaan, kenelah beri bantuan. Jika tak beri, itu kerajaan dayus. Pas Kelantan yang takde mengena dengan Johor pun sanggup memberikan wang sebanyak RM 10,000 untuk membantu. Tak perlulah di hebohkan, senyap-senyap sudahlah.

Peduli apa Pemuda Pas nak buat program? Biarkanlah. Program itu dah dirancang sekian lama. Mungkin sebulan. Mungkin 2 bulan. Mungkin setahun. Mengapa isu ini yang hendak dimainkan? Sudah kering isu? Mengapa tak pernah nak tonjolkan isu Pemuda Pas Johor yang lansung tak hantar wakil ke Himpunan itu kerana membantu mangsa banjir di Johor? Ada media-media laporkan? Yang ada ialah lelaki malang yang memakai baju Putera Umno menempel di sepanjang Perdana Menteri membuat lawatan dengan tujuan untuk masuk TV.

Dalam kesusahan, masih ada yang ingin mengambil kesempatan. Inilah lumrah dunia. Taktik kotor musuh Islam sentiaa berlaku 24 jam tidak kira banjir, tsunami, atau apa juga keadaan dan situasi. Orang berhimpun di Kelantan pun nak dijadikan isu.

Kasihan juga melihat puak mereka ini yang semakin menonjolkan sifat kekambingannya. Malah, pihak yang berkuasa pada agama pun seoalah-olah turut menjadi kambing senyum yang asyik senyum senyum saja dan tidak tahu apa fungsi sebenarnya.

Amat kasihan melihat pihak agama ini yang kononnya hendak membanteras ajaran sesat, akhirnya diam begitu sahaja lantaran kerja yang mereka lakukan hanya pada nafsu dan emosi tanpa bergantung pada Allah swt. Ingatlah, orang yang teraniaya, apabila berdoa, status doa itu menjadi mulia dan akan dikabulkan oleh Allah swt. Jangan sekali-kali melupakan senjata ini!

Heh, pasti ada yang tersenyum sinis bila bercakap sebegini. Doalah! Doa Doa. Mereka menganggap doa hanya permainan. Hanya boneka sahaja. Mereka tidak tahu, doa adalah senjata orang mukmin. Hanya orang yang mempunyai jiwa dan kekuatan iman sahaja yang mengetahui sejauh mana nilai doa itu. Ia bukan terletak pada lafaz, bukan terletak pada yang berdoa, tapi ia mulia bilamana martabatnya dipandang Allah swt.

Mungkin hari ini orang semakin lupa pada allah lantaran cintanya kepada dunia dan takutkan akan kematian. Malah orang yang pernah ingat pada allah suatu ketika dahulu pun boleh melupakan Allah lantaran nikmat dunia yang dikecapi.

No comments: