02 February 2009

2 ADUN PKR SAH LETAK JAWATAN MESKIPUN DINAFI

Seorang pimpinan PKR yang dihubungi Buletinonline mengesahkan setiap calon PKR yang akan bertanding pada pilihanraya umum lalu (8 Mac 2008) telah dengan diminta menandatangani surat perletakan jawatan bagi menghadapi sebarang kemungkinan pada masa depan (jika berlaku kes lompat parti)

Beliau yang tidak mahu dikenali berkata ia seumpama satu 'bai'ah', mereka menandatanganinya dengan sukarela, tanpa paksaan, dan surat tersebut adalah sah.

Pakatan Rakyat mempunyai 32 anggota di Dewan Undangan Negeri (ADUN) termasuk ADUN Bota, Datuk Nasarudin Hashim yang menyertai PKR pada Ahad lalu manakala BN dianggotai 27 wakil dan walaupun dua Adun PKR berkenaan keluar, kerajaan negeri masih mempunyai majoriti satu kerusi

Jamaluddin, 52, adalah Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Koperasi, Pertanian dan Perladangan manakala Osman, 57, pula pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Pembangunan Insan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan.

Sebelum ini kedua-dua mereka menghadapi tuduhan rasuah melibatkan kelulusan sebuah projek pembangunan bernilai RM180 juta di Seri Iskandar dan perbicaraan kes berkenaan akan didengar di Mahkamah Sesyen pada 10 Februari ini.

Surat Adalah Sah

Bagaimanapun Jamaluddin ketika dihubungi menafikan ada menghantar surat meletakkan jawatan hari ini dan akan mencabar kesahihan surat perletakan jawatan dan makluman bahawa beliau melepaskan kerusi DUN.

Katanya, surat yang kandungannya dimaklumkan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri petang ini merupakan surat yang ditandatangani Mac lalu.

Bagaimana nasib & masa depan politik bekas 2 adun PKR?

Sudahlah usaha untuk menumbangkan Kerajaan PR di Perak gagal, habuan yang ditawarkan pula melepas, kes rasuah masih belum selesai, orang keliling pinggang dah tak pandang. Jika semua yang ditawarkan tak dapat, adakah mereka akan berdiam diri?

No comments: