05 February 2009

Sidang akhbar terkini jam 4.30 petang

Breaking News- DS Anwar menyatakan tujuan mesyuarat dan sidang untuk memberi kenyataan sokongan kepada DS Ir.Nizar Jamaludin. Beliau memulakan kenyataan dengan membaca Al quran mengalukan semua yang datang, "sebentar tadi saya diperintah mengadap Tuanku. Tuanku menyatakan BN mempunyai 31 kerusi dan Pakatan Rakyat 28, saya mencerita dan berhujah dengan tuanku untuk memohon sebagai ketua kerajaan diadakan pilihanraya dan mendapat mandat baru supaya rakyat diberi hak yang baru" katanya.

"seandainya rakyat menerima BN kita terima dan sebaliknya".jelas Nizar.

"hujah saya majoriti tidak kuat, 3 dari mereka ini bukan ADUN seperti kita buat failing di mahkamah dan sewajarnya kita tunggu keputusan mahkamah." kata Nizar.

"Tuanku memohon saya meletakkan jawatan, saya mohon sembah derhaka dan memohon sebagai MB dan leader of house dan menyatakan tidak akan meletakkan jawatan" kata Nizar.,

DS Anwar dalam kenyataannya menyatakan kami mempercayai sultan akan mengambil keputusan yang sewajarnya, kita bincang cara Najib merampas kuasa, menggunakan ugutan orang yang rasuah. Kalau ini diizinkan satu malapetaka kepada politik negara.

"Yang harus memutuskan adalah mahkamah rakyat, inilah pendirian kita." kata DSAI

Sementara itu Presiden PAS TG. DS.Hj . Abdul Hadi Awang monyokong pandangan secara kolektif yang dilakukan hari ini , tidak mahu ada rampasan kuasa, maka perlu diserahkan kepada rakyat untuk menentukannya.

"Sebab itu PAS dan rakan-rakan berpendapat Nizar adalah MB sehingga proses diadakan samada secara pilihanraya dan tidak secara hentam kromo." jelasnya.

Beliau juga berharap bakal PM tidak melakukan perkara tidak wajar, berharap semua penyokong Pakatan Rakyat bersikap wajar. Beliau juga harap pihak polis tidak digunakan untuk mencelarukan amalan demokrasi.

Kenyataan petang ini juga memohon untuk mengadakan pertemuan dengan DYMM Sultan Perak selain ucapan terima kasih bagi membawa hasrat rakyat, supaya tidak disalah taksir.

Penasihat DAP Lim Kit Siang mengatakan "dalam tempoh sebulan lagi Najib nak jadi PM, ia janji nak bawa perubahan besar tapi dia hari ini main peranan yang penting dalam satu kejutan Perak." katanya.

Lim berpandangan kirisis yang berlaku perlu diselesaikan dengan pilihanraya. Walaupun Sultan tidak Perkenan tetapi selagi MB tidak diberikan usul tidak percaya di DUN ,Nizar masih MB Perak,

Nizar juga meminta di adakan sidang dengan undi dalam dewan menetukan kedudukannya sebagai MB. Sambil memetik fasa dalam perlembagaan negeri, bermakna sokongan kepada MB ditentukan oleh Sidang DUN.

Nizar menegaskan jumlah ADUN PR dan BN sama 28, adalah tidak benar ianya majoriti, saya memohon Sultan bubarkan DUN atas sebab-sebab itu.

Beliau juga menafikan ada unsur derhaka kepada tuanku, dia menjelaskan cuma merayu supaya Sultan mempertimbangkan mesyuarat pada petang ini dan mendapat nasihat dan taklimat dari Sultan.

DS Anwar menegaskan Nizar tidak menerima apa-apa keputusan betulis, dia masih MB Perak.

Dalam isu yang sama sekali lagi Nizar mengatakan "saya masih tak letak jawatan...saya merayu di atas peruntukan yang dibenarkan dalan undang-undang Perak supaya DUN buat keputusan itulah yang terbaik. Sekarang umno telah rampas kerajaan, saya minta semua faham kerana seolah saya engkar, saya telah 10 bulan membuat hubungan baik dengan tuanku

Tamat jam 4.57 petang.

No comments: