03 April 2006

KERTAS 2
UCAPAN TIMBALAN PENGERUSI
JAWATANKUASA PEMUDA BARISAN ALTERNATIF (BA)
NEGERI JOHOR

SEMPENA
KONVENSYEN PEMUDA BA NEGERI JOHOR KALI PERTAMA

“MEMBINA PERPADUAN MENJANA KEBANGKITAN”


Assalamualaikum wrm. Wbt. Salam sejahtera dan salam reformasi,

Rakan-rakan seperjuangan Pemuda BA Johor..

Tahniah di atas kehadiran semua ke Konvensyen Pemuda BA Johor kali yang pertama ini. Inilah pembuktian komitmen kita terhadap perjuangan. Terlebih dahulu izinkan saya menggantikan kata panggilan saudara/i perwakilan kepada rakan seperjuangan, kerana dengan kata panggilan ini adalah titik permulaan bagi Pemuda BA Johor dalam rangka kita membina perpaduan untuk menjana kebangkitan dan memperoleh kemenangan. Biarlah simpulan kita persahabatan, kenderaan kita adalah perjuangan dan hadaf atau matlamat kita adalah kemenangan.

Pepatah Arab ada mengatakan “Tidak dapat dicapai kemenangan melainkan dengan kekuatan dan tidak dapat dicipta kekuatan melainkan dengan perpaduan”.

Dengan pepatah ini jelas menunjukkan bahawa, kebangkitan dan kemenangan itu hanya akan mampu terjana dengan adanya perpaduan. Maka, tema konvensyen kali ini amatlah bertepatan sekali.

Rakan-rakan seperjuangan Pemuda BA Johor,

Dalam Kertas kerja awal yang telah dibentangkan sebelum ini, ada beberapa persoalan penting yang perlu kita fikirkan bersama serta memerlukan tindakan setiap dari kita semua. Justeru itu, dalam Kertas Kerja kedua ini saya akan cuba melontarkan beberapa cadangan atau tindakan yang perlu sama-sama kita jayakan.

1. Bersetuju dengan tema “Membina Perpaduan Menjana Kebangkitan”

Menyedari kepentingan dalam menggerakkan Pemuda BA Johor, maka tema “Membina Perpaduan Menjana Kebangkitan” harus kita persetujui dan terima bersama dalam menyantuni gerakerja Pemuda BA khususnya di negeri Johor. Elemen perpaduan merupakan persoalan penting yang perlu kita bina di kalangan Pemuda BA Johor kerana dengan adanya elemen inilah yang mampu untuk kita jana kebangkitan bukan sahaja di kalangan diri-diri kita bahkan masyarakat disekeliling kita.

erpaduan, dapat diertikan sebagai satu penyatuan tenaga, fikiran, cita-cita dan pengorbanan, di dalam satu ikatan yang bersepadu, kuat dan maju. Bila kita menyebut soal menjana kebangkitan faktor perpaduan ini sangat penting dalam apa jua keadaan dan tindakan kerana dengan perpaduan, gunung yang tinggi dapat diratakan, lautan yang dalam dapat didatarkan, kerja yang berat dapat diringankan, dan masalah yang rumit dapat di rungkaikan. Dengan erti kata lain, perpaduan adalah kunci atau asas kejayaan segala yang dirancang. Justeru itu, saya menyeru kepada semua yang hadir dalam konvensyen ini untuk kita sama-sama menerima tema ini dan menterjemahkannya dalam bentuk kerjasama yang berpanjangan.

2. Menghindari perkara-perkara yang menjadi hambatan.

Dengan meneliti secara teliti dan jujur, selama hampir 7 tahun perkembangan Pemuda BA secara umumnya, khususnya di negeri Johor ia boleh dijadikan cermin atau ukuran agar gerakerja yang bakal dimainkan mampu mendepani permainan politik musuh terhadap kita. Kegagalan kita dalam membuat telahan dan seterusnya merancang, akan meminggirkan kita dari persada politik khususnya di negeri ini. Kita perlu bijak dalam mengatur perencanaan yang selari mengikut keutamaan.

Mengkoreksi atau memuhasabah kelemahan Pemuda BA Johor adalah perlu, agar ketelusan ini akan menatijahkan kekuatan. Pihak yang kuat akan menampung kelemahan pihak yang lemah dan begitulah sebaliknya. Dalam usaha kita membina perpaduan, kita tidak boleh lari daripada hambatan-hambatan yang menjadi penghalang untuk membina perpaduan. Perbezaaan–perbezaan yang ada tidak sepatutnya menjadi penyebab untuk membina jurang atau menjarakkan hubungan, namun, ia harus dilihat sebaliknya.

Dalam politik, setiap orang perlu menjadi pemain utama. Mereka yang menjadi penonton akan mempunyai kecenderungan untuk terus mengkritik dan menyalahkan orang lain seperti menyaksikan perlawanan bola. Penonton akan terus mengulas kesilapan dan kelemahan pemain yang berada di padang bola. Apa yang penonton mahu lihat hanyalah jaringan gol yang menatijahkan kemenangan. Justeru itu, selaku mereka yang menggelarkan diri-diri sebagai pejuang, kita harus mengambil sikap agar berperanan sebagai pemain utama walau di mana posisi kedudukan kita.

“Meninjau ke dalam sebagai satu proses muhasabah dan koreksi diri amat penting kepada kita supaya tidak berlaku elemen 'perasan' di kalangan kita. Kita sering menyangka bahawa kita cukup kuat dan hebat kerana selalu berada di jendela untuk melihat dan mengkritik kelemahan orang lain, dan hari ini kita mesti berani berada di hadapan cermin untuk melihat dan memperbaiki 'kehodohan' kita supaya kita benar-benar kuat dan hebat seperti yang disangkakan”. Begitulah antara petikan ucapan dasar Saudara Salahudin Ayub dalam ucapan dasar beliau yang lalu bertajuk Mendepani Cabaran. Kita perlu jujur dalam menilai kekuatan dan kelemahan kita.

Sehubungan dengan itu, Pemuda BA Johor mesti menghindari perkara-perkara ini, dalam ertikata yang mudah, kita mesti bersetuju dan bekerjasama dengan perkara-perkara yang disepakati dan berlapang dada dengan sebarang perbezaan.

3. Memastikan Pilihanraya perlu berlaku dalam keadaan telus dan adil.

Kita telah sama-sama bersetuju bahawa proses pilihanraya atau proses demokrasi adalah jalan yang kita pilih untuk kita memperbaiki keadaan negara ini. Meskipun kita sedia maklum, perlaksanaan demokrasi di negara ini pincang, tetapi ini merupakan “preferred methodology” yang kita persetujui bersama. Meskipun kita terpaksa berlawan di padang yang tidak sama level, pengadil yang berat sebelah dan pintu gol yang sentiasa diubah-ubah namun inilah yang perli kita jadikan cabaran dalam usaha kita membawa perubahan ke arah sebuah negara yang lebih bermakna.

Sebagai sayap kanan kedua-dua parti yang membentuk pakatan Barisan Alternatif (BA), adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai orang muda untuk terus memberikan penekanan yang berterusan bagi memastikan kita boleh bertanding dalam gelanggang yang adil. Kita tidak mahu selamanya tertipu dan juga kita tidak mahu alasan yang sama kita terpaksa berikan apabila kita tewas. Justeru itu, usaha-usaha ‘electoral reform’ perlu kita tangani secara bersama.

Selain dari itu, antara tanggunjawab utama yang perlu kita lakukan adalah;

· Memastikan setiap ahli dan juga para penyokong kita khususnya di kalangan pengundi muda mendaftar sebagai pengundi.
· Mendaftarkan seramai mungkin rakyat Johor sebagai pengundi.

4. Penjelmaan baru Pemuda BA dalam masyarakat.

Perjuangan kita yang bersifat ‘membujur lalu melintang patah’ ini memerlukan kita benar-benar memahami serta memiliki persediaan yang rapi. Pendekatan kita memenangi hati rakyat memerlukan kreativiti agar tidak menjarakkan lagi kita daripada kumpulan sasar. Memahami realiti dan kehendak masyarakat adalah penting agar strategi yang kita rancangkan tepat mengenai sasaran dan kita mampu diterima oleh rakyat untuk membina gelombang perubahan. Kebangkitan rakyat adalah satu fenomena yang boleh membawa perubahan kepada sesebuah masyarakat. Kuasa rakyat adalah kuasa sebenar yang sebenar yang akan menentukan jatuh dan bangunnya kita dalam demokrasi. Menjana kebangkitan bukan suatu perkara yang mudah, justeru itu kita perlukan berbagai pendekatan bukan sahaja yang konvensional tetapi juga bukan konvensional. Perlu juga diingat bahawa jangan sesekali kita “reinforce the failure”. Kita berlu bijak mengambil pengajaran dan jangan mengulangi kesilapan yang sama.

Oleh yang demikian, saya ingin memetik kata-kata Saudara Ezam Mohd Noor dalam ucapan dasarnya bertajuk Membina Reformis Tulin, yakin, berani dan kebal merupakan ciri yang perlu ada dalam setiap orang yang merasakan diri mereka sebagai reformis tulin. Kita perlu yakin bahawa dengan jalan yang telah kita pilih, berani dalam membuat perubahan dan kebal dalam berhadapan dengan pelbagai cabaran yang mendatang.

5. Bergerak Dalam Pelbagai Pendekatan.

Memetik kata-kata Tsun Zu, “Know yourself and know your enemy, you will win a thousand battles”. Dengan mengambil kata-kata tersebut, adalah menjadi satu kepentingan untuk kita mengenali diri kita secara jujur dan juga siapa lawan atau musuh kita dengan tepat akan memastikan kita menang dalam banyak perkara. Selain dari itu, suasana medan itu sendiri perlu kita ketahui kerana kegagalan kita meneka keadaan sebenar dan penerimaan masyarakat membuatkan kita sering gagal dalam menempatkan diri dalam arus perdana masyarakat.

Di antara beberapa perkara penting yang perlu kita ambil kira dalam usaha untuk mendekati masyarakat adalah seperti berikut ;

Menjuarai isu-isu yang sangat rapat di hati masyarakat dan sering mendapat perhatian

* Faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan memilih semasa pilihanraya
* Faktor-faktor kecenderungan memilih parti politik
* Sikap atau persepsi rakyat terhadap parti bukan pemerintah
* Kecenderungan hati anak-anak muda Johor parti bukan pemerintah.
* Cadangan atau alternatif pendekatan terbaik


6. Fokus Terhadap Golongan Anak Muda

- Golongan muda

Kecenderungan anak muda pada hari ini dapat dilihat lebih menjurus kepada hiburan sehingga mereka berjaya dilekakan. Kita mesti melipatgandakan usaha bagi menyelamatkan golongan ini daripada terus hanyut di bawa arus kelalaian. Perlu juga kita ingat bahawa golongan muda adalah aset yang sangat penting dalam menentukan dan mencorakkan masa depan politik negara. Mereka adalah pelapis dan pewaris kepada perjuangan. Mereka perlu sedar bahawa di bahu mereka itu terpikul tanggungjawab yang dituntut untuk mereka laksanakan. Justeru itu, adalah menjadi kewajipan kita Pemuda BA, khususnya di Johor, membawa misi dan wawasan ini.

- Non-malay (bukan melayu)

Golongan bukan Melayu di sesetengah tempat terutamanya di bandar-bandar besar merupakan pengundi yang menjadi penentu kepada kemenangan. Justeru itu, golongan bukan Melayu ini merupakan satu komuniti yang tidak boleh kita abaikan. Memahami sikap dan budaya mereka antara keperluan penting yang perlu tindakan segera. Kegagalan memahami mereka dengan hikmah akan menciptakan jurang yang akhirnya menggagalkan kita memenangi hati mereka . Pendekatan yang terbaik perlu dikaji agar usaha ini tidak menjadi sia-sia.

Penutup

Akhir kata, saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada rakan-rakan Pemuda BA Johor yang memberikan komitmen yang terbaik sepanjang bersama-sama dalam perjuangan ini. Saya menyeru agar rakan-rakan menjadikan pembentangan kedua-dua kertas kerja ini sebagai panduan untuk kita bahaskan pada petang ini.

Di akhir konvensyen, kita mengharapkan satu resolusi bersama akan dicapai sebagai panduan gerakerja Pemuda BA di negeri Johor. Namun begitu, resolusi ini bukan sekadar untuk tindakan segelintir daripada kita sahaja, tetapi mesti didokongi oleh semua dan diterjemahkan dalam bentuk tindakan.

Ayuh kita renungi kata-kata daripada Imam Hassan Al-Banna;

“Sesungguhnya segala keladak peninggalan abad-abad yang lalu dan segala kesan dari peristiwa silam tidak mungkin dihapuskan dengan harapan-harapan yang bergelora di dalam dada atau dengan kata-kata yang ditulis di dalam akhbar atau pidato-pidato yang diucapkan di hadapan manusia. Sebaliknya ia mesti dihapuskan dengan fikiran yang panjang, usaha yang gigih dan berterusan dengan penuh kesabaran disamping amal yang tekun dan berterusan”

Nurin Aina Binti Abdullah
Timbalan Pengerusi
Jawatankuasa Pemuda BA Negeri Johor
Konvensyen Pemuda BA Negeri Johor kali Pertama
Hotel Kelana, Skudai, Johor Bahru.
2 April 2006.

No comments: