10 April 2006

Rais ajak rakyat kembali ke zaman jahiliyah

Diambil daripada Roslan SMS Corner
http://n32.blogspot.com/

Sebagaimana yang dirancang akhirnya berjaya juga hajat Rais Yatim untuk menganjurkan persembahan Makyong di Kelantan.

Walaupun kerajaan negeri melalui Enakmen Kawalan Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1998 telah mengharamkan persembahan tersebut kerana unsur-unsur yang bercanggah dengan Islam yang terkandung di dalam persembahannya namun Rais tetap mahu meneruskan dan ternyata beliau berjaya juga.

Sabtu malam minggu lepas bertempat di Kampung Bunuhan, Tumpat Kementerian Kesenian, Kebudayaan dan Warisan telah menganjurkan program:

Merakyatkan Seni Budaya dan Kempen Berbudi Bahasa

Maka walaupun peraturan negeri melarangnya, walaupun persembahan itu memiliki unsur yang bertentangan dengan Islam dengan para penari yang tidak menutup aurat Rais berjaya membuktikan bahawa beliau juara mencabar dan melanggar undang-undang dan peraturan dunia serta juga peraturan Allah swt sendiri.Cumanya kehadiran ke majlis tersebut menurut laporan Harakahdaily tidaklah segah sebagaimana yang Rais harapkan. Kalau kita masih ingat Rais pernah menyatakan:

We want to bring arts to the people. I will be there at the planned Mak Yong show. I want to gauge the response from the people of Kelantan.

Dan di dalam sebuah lagi laporan sebelum ini Rais mengaharapkan ratusan ribu rakyat Kelantan akan keluar menyatakan sokongan terhadap usaha kerjajaan beliau menghidupkan kembali tarian yang berasal dari kerajaan Siam lama itu.

Yang hadir disamping Rais, Annuar Musa dan Ketua Umno Tumpat Nor Zahidi Omar, adalah beberapa kerat ahli-ahli Umno dan kanak-kanak sekolah.Jelas jika majlis itu sebagai garispanduan ukuran buat Rais maka mesejnya rakyat Kelantan secara umummnya memang menolak persembahan tersebut.

Suka saya mengulangi apa yang pernah saya petik sebelum ini di dalam BLOG ini:

Di dalam artikelnya Buddhism in Malaysia, Yeap Tor Hor dan Kerry Trembath menulis:

The shadow play or wayang kulit and dance forms such as menora and MAKYONG are all testimonies that BUDDHISM was once a powerful religious and cultural influence in Malaysia

Malah dalam website Akademi Seni Kebangsaan sendiri jelas membukitkan unsur-unsur mistik hadir dalam persembahan seni ini apabila menyebut:

The word MAKYONG is believed to be derived from mak hiang (spirit of the paddy) and the MAKYONG performance is said to be connected to rituals concerning the spirit of the paddy.

Apa pun Rais telah berjaya membuktikan yang kerajaan melalui kementerian beliau akan mempertahankan apa sahaja yang dikira penting dari sudut politiknya, walaupun ianya bertentangan dengan undang-undang mahupun bertentangan dengan syarak.

Kita ucapkan syabas kepada Rais melalui tindakan beliau itu dan kehadiran Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan serta konco-konco kanannya sekurang-kurangnya akan membuka mata rakyat Kelantan terhadap apa yang bakal terjadi pada nasib dan masadepan Islam di bumi Kelantan kiranya pemuka-pemuka seumpama ini terus diberikan peluang berkuasa.

No comments: