27 June 2006

LANJUTAN DARIPADA PANDANGAN SAYA TERHADAP ISU MAHATHIR VS PAK LAH

Setelah pandangan/kenyataan saya "Mengambil Peluang Daripada Kekecewaan Tun Dr Mahathir Terhadap Abdullah Badawi" yang disiarkan di dalam laman web Tranungkite terdapat beberapa pandangan/komen yang telah diberikan terhadap pandangan saya ini.

Sebagai contohnya pandangan daripada SalatinSaladeen yang saya lihat tidak begitu menyenangi penglibatan PAS di dalam isu TDM – Pak Lah.

Saya berhastar untuk memberikan beberapa komen terhadap kenyataannya. Sebelum itu, baca dahulu pandangan 110km_blogspot dan zul mz terhadap pandangan SalatinSaladeen

Re: Mengambil Peluang Daripada Kekecewaan Tun Dr Mahathir Terhadap Abdullah Badawi (Score: 1)by SalatinSaladeen

Pandangan saya;
1.Pemimpin PAS sibuk hendak terlibat sama dalam kecoh rumahtangga UMNO.
2.Saya mula terasa benar bahawa pemimpin PAS sudah bangkrap isu, sebaliknya cuba berpaut kepada isu Mahathir - Paklah
3.Saya mula terngiang-ngiang dengan kata-kata Mahathir "didalam Politik tidak ada musuh atau kawan yang kekal". Pemimpin PAS sudah jadi adik angkat Mahathirkah?
4.Saya mula mual apabila Pemimpin PAS yang hidung tak mancung pipi tersorong-sorong cuba bertindak sebagai orang tengah atas perbalahan yang nyata sebenarnya atas dendam peribadi
5.Saya mula tertanya-tanya apakah Tuan Guru Nik Aziz merestui tindak tanduk pemimpin - pemimpin PAS ini?6.Saya terasa geli hati, apakah kehadiran Pemimpin PAS TINGGI dan KANAN ini diundang oleh Mahathir?
7.Saya mula naik darah apabila kita mengkritik menyatakan kita tidak bersetuju dengan tindakan Pemimpin PAS ini, maka ada penyokong taksub yang menyatakan kita memecahbelahkan perpaduan. Soalannya: tidak boleh dikritik @ ditegurkan kepimpinan PAS?
8.Saya seorang Melayu Islam, tetapi tidak mudah lupa sebagaimana pemimpin-pemimpin PAS. Kebelakangan ini tidak begitu menghiraukan pandangan mereka yang menyokongnya.
9.Saya tidak nampak langsung dengan penglibatan PAS menyokong Mahathir ini akan memberikan kelebihan kepada parti pembangkang seperti PAS.

Pandangan daripada 110km_blogspot

Pandangan sy terhadap pandangan saudara SalatinSaladeen.
1) Anda telah dengar rakaman ucapan Mahathir atau tidak? Bukankah didalamnya terdapat isu jambatan bengkok dan terdapat dakwaan pembolotan kontrak menjual pasir ke Singapore? Jual tanah Malaysia ke Singapore bukan isu UMNO bahkan isu rakyat Malaysia. Penjualan AP isu UMNO? Rakyat Malaysia terpaksa membeli harga kereta dgn harga yang mahal. Bukan isu UMNO juga. Isu proton adalah isu UMNO? Proton dibina dengan duit rakyat Malaysia. Bukan isu UMNO juga. Isu terdpt penasihat PM yang lebih berkuasa dari PM, isu UMNO jugak? Bukan jugak...Maka tidak timbul isu PAS hendak menyibuk masuk ke rumahtangga UMNO sbb semua isu yang Mahathir utarakan berkait rapat dengan rakyat...
2) Pemimpin pembangkang bukan bangkrap isu, tetapi saudara yang tidak peka. Jika saudara membuat catitan terhadap terhdp semua isu yang dibangkitkan oleh pimpinan PAS di dlm ceramah, akhbar, internet dll. Pembangkang adalah juara isu...Juara isu mungkin tidak sepopular juara world cup...lihatlah di padang mana PAS bermain...ratakah permainan medianya....bercakap isu yang sama, di suasana dan masa yang sama bukan bermakna kita tidak mempunyai isu, tetapi kita adalah normal. Bahkan di arus perdana....Cuba saudara utarakan isu apa yang saudara rasa dapat menjdkan PAS ni tidak tandus isu...barangkali saudara pun akan ulang isu yang dah disebut oleh pimpinan sblm ini...
3) Kenyataan ini tidak perlu dibahas pun...saudara terkeliru dan 'blank'...adik angkat, abang angkat, dll..apa yang yg saudara hendak maksudkan?...bersikap objektif dlm argument saudara...
4) Saudara harus melakukan pengkoreksian diri. Dan mencari hujah-hujah dlm agama kita tentang perihal menjadi org tengah ini...

Pandangan daripada zul_mz

Saya tidak hairan dengan tulisan SalatinSaladeen, nadanya serupa dengan seorang ahli veteran TKO yang sering menggunakan pelbaga nama pena dan sering juga menulis sebagai "guest".
Bagi dirinya, dia saja yang hebat dan semua tindakan pemimpin PAS tidak betul. beliau tidak mempunyai akhlak sebagai ahli jemaah, yang tahu apa erti wala dan apa erti thiqah.
Kelulusan dari luarnegerinya dirasakan sudah cukup hebat untuk merendah-rendahkan kewibawaan pemimpin parti yang sedia ada.
Yang dipemerkan hanyalah nafsu besarnya untuk mengkritik sekalipun beliau tidak memahami apa yang dikatakan af'al Allah s.w.t.

No comments: