25 January 2006

NYAWA RAKYAT JOHOR TERANCAM, JABATAN ALAM SEKITAR PERLU LEBIH TELUS DAN EFFISIEN

RENCANA

MUKADDIMAH

Terlalu banyak yang ingin diperkatakan tentang tahap keselamatan kehidupan rakyat Johor ketika ini. Pelbagai pencemaran sedang menggugat khususnya pencemaran sisa toksik sehingga Johor sekali lagi menjadi tempat pembuangan sisa toksik secara haram.

Penemuan sisa toksik yang dijumpai tertanam di Kampung Sungai Gatom, Labis pada 8 Januari 2006 yang lalu membuka satu lagi diskusi hangat di dalam masyarakat. Gas ammonia dilaporkan menyelubungi kampung itu akibat tindak balas kimia sisa toksik hingga menyebabkan orang ramai panik dan lebih 1000 orang telah beberapa kali dipindahkan. Mereka diarah pindah kerana kampung halaman dicemari gas ammonia dari sisa toksik yang ditanam oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Lebih memeranjatkan lagi, pendedahan daripada subkontraktor yang bertanggungjawab melupuskan kira-kira 1,000 tan sisa toksik itu bahawa terdapat dua lagi tapak pelupusan haram yang menyimpan lebih 2,000 tan sisa toksik berjadual dipercayai dibuang di Yong Peng dan Labis hanya menunggu masa untuk melepaskan gas ammonia, sekali gus mendatangkan malapetaka kepada lebih 100,000 penduduk di persekitarannya.

Jumlah pembuangan sisa toksik pula menunjukkan angka yang membimbangkan. Pada peringkat awalnya pihak Jabatan Alam Sekitar (JAS) hanya menjangkakan tidak lebih daripada 300 tan sisa toksik yang dibuang di Kampung Sungai Gatom tetapi jangkaan tersebut meleset apabila subkontraktor membuat pengakuan bahawa jumlah pembuangan tersebut meningkat kepada 1000 tan. Namun, pendedahan Setiausaha Parlimen Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Sazmi Miah bahawa kira-kira 5,000 tan sisa toksik serdak aluminium sudah dilupuskan secara haram di tebing Sungai Gatom, Labis, Johor sejak bulan lalu oleh dua syarikat dari Melaka dan bukannya 370 tan atau 1,000 tan yang disyaki dilupus sebelum ini menimbulkan pelbagai persoalan dan tanggapan terhadap JAS.

Peristiwa pembuangan sisa toksik secara haram bukanlah perkara baru di Johor. Insiden di Labis ini juga membuka semula fail catatan terhadap kegagalan JAS. Penemuan 12,000 tan bahan sisa buangan industri di Simpang Renggam dan 386 kontena dipercayai dari Taiwan, ditempatkan di Pelabuhan Pasir Gudang sebelum ini telah menggemparkan seluruh negara.

Ditambah lagi dengan kes kebakaran pejabatnya di Johor Baru pada 24 Mac tahun lalu masih belum selesai. Polis serta Jabatan Bomba dan Penyelamat mengesahkan kebakaran itu adalah perbuatan khianat didalangi seorang pegawai kanan JAS di Putrajaya. Malangnya, sehingga kini tidak kelihatan apa-apa tindakan diambil ke atas pihak yang terbabit.

Kebakaran itu menyebabkan lebih 90 peratus daripada pejabat berkenaan musnah dan hampir semua rekod penting mengenai pelbagai kes pencemaran, termasuk pembuangan sisa toksik dari Taiwan oleh Syenviro Sdn Bhd di Simpang Renggam musnah.

Kes ini sudah pun dikemukakan ke pengadilan dan akan dibicarakan pada 22 dan 23 Ogos depan, tetapi dikhuatiri kemusnahan rekod itu termasuk beberapa bahan bukti boleh menjejas perbicaraan.

Perlu diingatkan bahawa sebelum ini juga terdapat beberapa kes yang melibatkan isu pelepasan gas ammonia yang pernah berlaku di tempat-tempat lain di seluruh Negara.

Antaranya, pada empat tahun lalu, seorang warga Poland maut manakala seorang pekerja tempatan pengsan akibat terhidu gas ammonia semasa kerja-kerja penyaluran gas berkenaan ke kapal berhampiran dengan pusat perindustrian petroleum Kerteh, Terengganu pada 11 November 2002.

Enam bulan kemudian, lebih 50 pelajar dan 10 guru serta empat pekerja kantin dari empat buah sekolah di Guar Chempedak mengadu sesak nafas selepas terhidu gas ammonia yang dipercayai bocor dari Loji Petronas Fertilizer di Gurun, Kedah.


JAS DILIHAT GAGAL MENJALANKAN TUGAS TERHADAP ISU PEMBUANGAN SISA TOKSIK HARAM

Agak memalukan ketika masyarakat di negara maju membincangkan isu perdagangan yang mesra alam, kita di Malaysia masih lagi dengan isu sisa toksik yang dibuang di merata-rata tempat (tidak termasuk kegagalan kerajaan dalam kempen kitar semula). Sudah tentulah agensi yang dilihat gagal menjalankan tugas adalah pihak JAS.

i. JAS dilihat berlengah-lengah terhadap isu sisa toksik sehingga mengundang banyak persoalan berhubung keseriusan menjaga alam sekitar. Rakyat tertanya-tanya walaupun lebih seminggu tercetus isu gas ammonia di Kampung Sungai Gatom, Menteri di Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (KSAAS), Datuk Adenan Satim dan Ketua Pengarah JAS, Datuk Rosnani Ibrahim belum lagi berani untuk membuat kenyataan.

ii. JAS dilihat lemah untuk melakukan pemantauan yang berkesan. Apabila dua kilang di Melaka dengan mudah membuang sisa toksik di kampung ini dengan begitu banyak, jangan marah kalau ditanya apa yang JAS buat selama ini? Dalam isu sisa toksik ini JAS kelihatan sangat lemah kerana tidak berupaya memastikan kedua-dua kilang berkenaan melupuskan sisa toksik di tempat yang dikhaskan.

Perbelanjaan kerajaan yang membabitkan belanja jutaan ringgit bagi membangunkan sistem pangkalan data mahupun perisian komputer bagi memudahkan pelaksanaan kerja jabatan atau organisasi tidak akan berhasil sekiranya tiada siapa berminat untuk melakukan kerja-kerja pengisian data ke dalam komputer.

Apa ertinya JAS mempunyai sistem yang dikenali sebagai Sistem Penjejakan Sisa Berjadual (E-Swiss). Teknologi yang boleh memastikan sisa toksik itu tiba ke destinasi terakhir iaitu loji pelupusan di Bukit Nenas, Negeri Sembilan pada masanya seolah-olahnya tidak berkesan langsung. Yang menghairankan kenapa JAS tidak mengetahui kegiatan pembuangan sisa toksik secara haram itu. Apakah pegawainya tidak membuat pemantauan berkala ke atas semua kilang yang menghasilkan sisa toksik?

iii. JAS tidak mempunyai pegawai secukupnya untuk melakukan pemantauan. Setakat ini, JAS hanya boleh memantau sesebuah kilang menghasilkan sisa toksik sekali dalam enam tahun. Ini menunjukkan betapa kurangnya jumlah kakitangan JAS.

iv. Penguat kuasa JAS lesu dan tidak konsisten. Ini terbukti sehingga kini masih belum terdapat mana-mana individu yang dikenakan hukuman penjara mengikut Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 yang mensabitkan hukuman denda RM500,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya sekali. Sepatutnya penguatkuasaan hendaklah dilakukan secara tegas, adil, saksama, konsisten dan tidak mengikut interpretasi individu terhadap peruntukan undang-undang digubal. Perlu ada arahan dan pelaksanaan seragam dalam melaksanakan tugas penguatkuasaan ini.


TINDAKAN YANG PERLU DILAKUKAN TERHADAP PENJENAYAH SISA TOKSIK HARAM

i. Mengkaji semula serta meminda Akta Kualiti Alam Sekitar

Cadangan Pengarah Eksekutif Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS), Dr Loh Chi Leong, supaya kerajaan perlu bertindak lebih tegas lagi termasuk mencadangkan supaya mengkaji semula serta meminda Akta Kualiti Alam Sekitar mengikut perubahan semasa sangat dipersetujui.

Tindakan lebih tegas bagi memastikan pelbagai pihak, khususnya kilang tidak bertindak sesuka hati untuk membuang sisa toksik secara haram serta tanpa kawalan.

ii. Penegasan Undang-undang perlu dilakukan dengan telus.

Penegasan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mahu mahkamah melihat jenayah pembuangan sisa toksik sebagai jenayah alam sekitar yang serius seperti jenayah bunuh, rogol dan dadah perlu dilihat secara serius. Presidennya, S M Mohamed Idris, telah mencadangkan bagi memastikan pesalah sisa toksik menerima hukuman setimpal kesalahan mereka, penguatkuasaan undang-undang tegas perlu dikenakan seperti hukuman penjara mandatori.

Pandangan Tan Sri Lee Lam Thye bahawa pesalah dalam kes ini mesti dikenakan hukuman maksimum dan perundangan perlu dipinda bagi hukuman penjara mandatori perlu diberi perhatian.

Begitu juga penguatkuasaan undang-undang oleh pihak bertanggungjawab seperti Jabatan Alam Sekitar (JAS) yang longgar menyebabkan Peraturan Kualiti Alam Sekitar (Sisa Berjadual) 1989 tidak dikuatkuasakan sepenuhnya.


TERLALU BANYAK WANG RAKYAT TERPAKSA DIHABISKAN UNTUK MEMINDAHKAN SISA TOKSIK INI.

Pada peringkat awalnya Kerajaan Johor memperuntukkan RM 250,000 untuk proses memindah dan membersihkan sisa toksik di Kampung Sungai Gatom di Labis. tetapi disebabkan jumlah sisa toksik yang dibuang secara haram ini semkin tinggi dan akan mengambil masa agak panjang daripada yang dijangka iaitu lebih daripada sebulan maka peningkatan kos yang kini dikatakan mencecah RM3 juta.

Setiausaha Parlimen Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Sazmi Miah, berkata kerja pemindahan buangan sisa berjadual terbabit dari Labis ke pusat pelupusan di Bukit Nanas, Negeri Sembilan dijangka membabitkan kos antara RM2 juta hingga RM3 juta. Namun begitu, Timbalan Menteri KSAAS pula mendedahkan bahawa sebanyak RM 8 juta wang rakyat diperuntukkan untuk mengatasi masalah ini.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, jumlah kos itu juga tidak termasuk pembersihan dan pemindahan di dua lagi kawasan baru tempat pembuangan sisa toksik iaitu di Batu 8 dan 9 3/4, Jalan Yong Peng-Labis.


TINDAKAN PAS JOHOR SETAKAT INI TERHADAP ISU PEMBUANGAN SISA TOKSIK HARAM

Pada 13 Januari 2006 Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar DPPN Johor Saudara Syed Osman Bin Syed Abdullah bersama Jawatankuasa DPPK Labis telah membuat tinjauan ke Kampung Sungai Gatom. Pada 16 Januari 2006 pula rombongan BPPN Johor yang diketuai sendiri oleh Pesuruhjaya PAS Johor, Dato’ Dr Mahfodz Bin Muhamad telah melawat mangsa pencemaran sisa toksik di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Labis dan di bilik gerakan Balai Bomba dan Penyelamat Labis.

DPPN Johor pula telah membuat dua laporan polis pada 21 Januari 2006 di Balai Polis Yong Peng. Laporan polis yang pertama.(No Repot : YONG PENG/000192/06) dibuat terhadap Jabatan Alam Sekitar (JAS) Negeri Melaka. Laporan polis kdua pula (No Repot : YONG PENG/000193/06) dibuat terhadap Kilang Pengeluar Sisa Pembuangan Toksik, Kawasan Perindustrian Bukit Rambai, Melaka dan Kontraktor Pengankut Sisa Buangan Toksik

Berikutan pendedahan Datuk Sothinathan, Timbalan Menteri KSAAS yang disiarkan pada 22 Januari 2006 dalam Buletin Utama bahawa RM 8 juta wang rakyat diperuntukkan untuk membersihkan sisa toksik dan kemungkinan berlakunya unsur-unsur rasuah dan penyelewengan, maka 23 Januari 2006 BPPN Johor yag diketuai oleh Saudara Mazlan Bin Aliman telah membuat laporan polis di Balai Polis Central Johor Bahru.

PAS Negeri Johor juga menawarkan khidmat guaman kepada mangsa yang hilang mata pencarian disebabkan pencemaran gas ammonia ini khususnya bagi penduduk di Kampung Sungai Gatom.. Mangsa yang kebanyakannya adalah penoreh getah, pekerja kilang dan juga peniaga telah hilang punca pendapatan mereka disebabkan kejadian ini.

BEBERAPA CADANGAN TERHADAP JAS UNTUK MEMPERBAIKI KEADAAN

Banyak perkara yang perlu dilakukan oleh JAS bagi memperbaiki kelemahan yang melanda ketika ini. Di antaranya :

i. Menyiasat pegawai-pegawai yang dipertanggungjawabkan terhadap pemantauan pembuangan sisa toksik.

ii. Melakukan pemantauan dengan lebih kerap di semua premis industri tanpa mengira masa

iii. Mengetatkan pengeluaran lesen ke atas syarikat atau kontraktor yang terbabit dengan kerja pembuangan sisa

iv. Menambah jumlah kompaun dan denda terhadap pengusaha yang melakukan kesalahan membuang bahan toksik tidak mengikut peraturan ditetapkan

v. Menggesa pihak industri dan kilang menggunakan pendekatan dan kaedah saintifik yang mesra alam bagi mengurangkan sisa toksik

vi. Menghadkan tempoh dan jumlah simpanan dalam premis industri bagi memudahkan kerja pelupusan untuk mengelak kemungkinan berlaku kebocoran

vii. Menyediakan talian hotline khas bagi memudahkan orang ramai membuat aduan

PENUTUP

Penemuan 2 lokasi pembuangan sisa toksik secara haram di Labis dan Yong Peng bukan bererti segalanya telah selesai. Masih banyak tindakan yang perlu dilakukan oleh JAS selepas ini terutamanya masih tidak dapat dijamin bahawa tiada lagi tempat dan lokasi yang dijadikan sebagai pusat perlupusan haram di dalam negeri Johor.

JAS perlu mengembalikan keyakinan rakyat khususnya di negeri Johor terhadap peranan mereka sebagai ‘penyelamat’ alam sekitar. Tindakan segera dan meyakinkan perlu dibuktikan dengan bersungguh-sungguh.


Sekian, wassalam


KHAIRUL FAIZI BIN AHMAD KAMIL
Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar
Badan Perhubungan PAS Negeri Johor
019-7701830

No comments: