25 February 2006

AKHIRNYA MEREKA TELAH DIHADAPKAN KE MAHKAMAH

Posted by Picasa
Keratan akhbar The STAR yang menyiarkan berita ini pada 24 Februari 2006. Diselitkan juga di dalam berita ini kenyataan daripada Ketua DPPNJ selaku Penasihat Badan Bertindak Mangsa Gas Ammonia Kampung Sungai Gatom.
SEGAMAT: Dua pengarah Hong Poh Metal Sdn Bhd yang beralamat di Kawasan Perindustrian Bukit Rambai, Melaka dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam terhadap tuduhan melupuskan sisa toksik berjadual secara haram di Sungai Gatom, Labis.
Rakyat tempatan, Chong Ah Chit, 46, dan Lim Soh Hua, 48, warga Singapura, mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan itu selepas tuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah di depan Hakim Mohd Fauzi Mohd Nasir.
Mahkamah menetapkan 27 April ini untuk perbicaraan.
Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd Yusoff, Muhamad Azzam Zainal Abidin dan Mohd Famey Yusoff manakala tertuduh diwakili peguam Tan Hock Chuan.
Mahkamah turut membenarkan Chong diikat jamin RM30,000 dengan seorang penjamin, manakala Lim RM60,000 dengan seorang penjamin, sementara menunggu tarikh perbicaraan.Tan tidak membantah permohonan itu dan kedua-dua anak guamnya dibebaskan apabila wang jaminan didepositkan ke pejabat Pendaftar Mahkamah Sesyen.
Chong dan Lim dituduh melakukan kesalahan itu antara jam 5 petang dan 11 malam di Lot 41 dan Lot 47, pada antara awal Disember 2005 hingga 8 Januari lalu.Mereka didakwa mengikut Seksyen 34B(1)(a) Akta Alam Sekeliling 1974 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 34B(4) akta sama jika sabit kesalahan dengan dipenjara maksimum lima tahun atau denda RM500,000 atau kedua-duanya.

No comments: