14 February 2006

ISU KEHILANGAN 10 MUKA SURAT SEBUAH AL-QURAN : KENYATAAN MUFTI NEGERI JOHOR MENDUKACITAKAN

KENYATAAN MEDIA
(14 Februari 2006)

Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPNJ) melahirkan rasa dukacita dengan kenyataan yang telah dibuat oleh Datuk Nooh Gadot, Mufti Negeri Johor bahawa Kehilangan 10 muka surat di sebuah al-Quran berkemungkinan berlaku kerana kesilapan dan kekurangan yang ada pada manusia dan tiada kaitan dengan hari kiamat.

Lebih memeranjatkan lagi, Sementara itu, Nooh lebih selesa untuk menyatakan bahawa kehilangan ayat itu berkemungkinan berlaku disebabkan beberapa faktor yang berpunca daripada kesilapan dan kekurangan manusia.

Sebelum ini pada 9 Februari 2006 ruangan muka hadapan Harian Metro telah menyiarkan berita bahawa sepuluh muka surat sebuah al-Quran bagi surah yang menunjukkan tanda kiamat dan kisah Nabi Muhammad S.A.W yang digunakan murid tahun empat Sekolah Agama Jalan Kebun Teh, di sini, tiba-tiba muka suratnya kosong dan hilang ayatnya.

Setiap dua muka surat hilang bagi Surah ke 46 iaitu Surah Al-Ahqaaf, Surah Muhamad (Surah ke-47), Surah Al-Fat-H (Surah ke-48) dan Surah Al-Hujuraat (Surah ke-49) dan Surah Qaaf (surah ke-50) hanya disedari selepas seorang murid tahun empat membelek al-Quran berkenaan untuk dibaca kira-kira jam 3.30 petang kelmarin.

Antara ayat yang hilang bagi Surah Al-Ah Qaaf iaitu ayat 21 hingga 35, Surah Muhamad (ayat 20 hingga 38), Surah Al-Fah-H (ayat 16 hingga 28) dan Surah Al-Hujaraat (ayat 12 hingga 18) dan Surah Qaaf (ayat 1 hingga 15).

Penolong Kanan Sesi Petang sekolah itu, Mohd Al Fadialah Salikin, berkata pelajar yang dikenali Wan Shahrizal yang berusia 10 tahun mahu menggunakan al-Quran itu terkejut apabila mendapati ada antara muka surat tiada cetakan.

Sedangkan katanya, setiap bilik darjah di sekolah itu memiliki sekurang-kurangnya 20 al-Quran untuk kegunaan bagi kemudahan pelajar untuk mata pelajaran bacaan al-Quran.DPPNJ melihat bahawa sepatutnya Mufti Negeri Johor perlu mengambil kesempatan ini untuk memperingatkan kepada umat Islam terutamanya pemimpin khususnya yang di negeri Johor supaya kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya, bukan memberikan sebab teknikal sebagai alasan.

Datuk Nooh menyebut bahawa urusan kiamat adalah milik Allah tetapi jangan pula beliau lupa bahawa terdapat banyak hadith-hadith yang menggambarkan tentang tanda-tanda yang menunjukkan petanda hari Kiamat

Peringatan-peringatan yang Allah turunkan tentu ada tujuannya. Lebih-lebih lagi Al-Quran yang hilang cetakan muka surat itu dikatakan memang biasa digunakan pelajar dan setiap hari dibuka untuk bacaan di dalam bilik darjah, ia antara al-Quran yang diwakafkan seseorang kepada sekolah berkenaan, bukannya baru dibeli dan digunakan.

Kenyataan Nooh Gadut ini akan menyebabkan masyarakat akan berasa selesa dan mereka tidak perlu bimbang kerana ia bukannya tanda-tanda bahawa hari kiamat akan tiba. Apakah dengan kenyataan seperti ini mampu memberikan kesedaran kepada umat Islam?.

Datuk Nooh Gadut perlulah menilai kembali pandangan beliau tentang kehilangan ayat Al-Quran ini untuk mengembalikan kredibiliti beliau sebagai seorang Mufti.

Sekian, wassalam.

Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
019-7701830
http://dppnjohor.blogspot.com/

Renungan :

Daripada Huzaifah bin al-Yaman r.a. berkata: Rasulullah s.a.w bersabda; "Islam akan luntur (lusuh) seperti lusuhnya corak (warna-warni) pakaian (bila ia telah lama dipakai), sehingga (sampai suatu masa nanti) orang sudah tidak mengerti apa yang dimaksudkan dengan puasa, dan apa yang dimaksudkan dengan sembahyang dan apa yang dimaksudkan dengan nusuk (ibadat) dan apa yang dimaksudkan dengan sedekah. Dan al-Quran akan dihilangkan kesemuanya pada suatu malam sahaja, maka (pada esok harinya) tidak tinggal dipermukaan bumi daripadanya walau pun hanya satu ayat. Maka yang tinggal hanya beberapa kelompok daripada manusia, diantaranya orang-orang tua, laki-laki dan perempuan. Mereka hanya mampu berkata, "Kami sempat menemui nenek moyang kami memperkatakan kalimat "La ilaha illallah", lalu kami pun mengatakannya juga". Maka berkata Shilah (perawi hadis daripada Huzaifah), "Apa yang dapat dibuat oleh La ilaha illallah (apa gunanya La ilaha illallah) terhadap mereka, sedangkan mereka sudah tidak memahami apa yang dimaksudkan dengan sembahyang, puasa, nusuk, dan sedekah"? Maka Huzaifah memalingkan muka daripadanya (Shilah yang bertanya). Kemudian Shilah mengulangi pertanyaan itu tiga kali. Maka Huzaifah memalingkan mukanya pada setiap kali pertanyaan Shilah itu. Kemudian Shilah bertanya lagi sehingga akhirnya Huzaifah menjawab, "Kalimat itu dapat menyelamatkan mereka daripada api neraka" (Huzaifah memperkatakan jawapan itu tiga kali). H.R Ibnu Majah

No comments: