28 February 2006

APA NAK JADI NI? MAHKAMAH PUN BINGUNG SAMA

Utusan Malaysia
Pasangan `berpisah' dibenar kahwin bila-bila masa
Oleh Suffian Abu Bakar

MUAR 27 Feb. - Yang mana satu betul?. Pasangan suami isteri, Muhammad Nazirul Azman Nasaruddin dan Zanariah Abdullah (kiri) sebelum ini diarahkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Muar berpisah secara farakh kerana pernikahan mereka dikatakan tidak sah.

Mereka hanya boleh bernikah semula selepas Zanariah tiga kali suci.

Tetapi hari ini mereka menerima `kejutan' apabila mendapat surat dari mahkamah yang sama menyatakan mereka boleh menikah bila-bila masa - tidak perlu menunggu tiga kali suci.

Yang menghairankan mereka ialah surat terbaru dari Pejabat Agama Daerah Muar ini bertarikh 15 Februari lalu iaitu tarikh yang sama Mahkamah Tinggi Syariah Muar mengarahkan pasangan itu berpisah secara farakh.

Walaupun Muhammad Nazirul Azman, 24, dan Zanariah, 24, gembira dengan perkhabaran terbaru itu, namun mereka keliru, terkejut serta sangsi kerana sebelum ini, mereka diarahkan berpisah dan hanya boleh bernikah semula selepas tiga kali suci.

``Saya keliru kerana kami sebelum ini diarahkan untuk berpisah secara farakh, tetapi surat perintah mahkamah yang diterima hari ini lain pula.

``Ini menyebabkan saya dan bekas suami merasakan urusan pernikahan kami ini seperti bahan uji kaji,'' kata Zanariah ketika ditemui Utusan Malaysia, di sini hari ini.

No comments: