10 February 2006

Pelajar terkejut 10 muka surat al-Quran ‘hilang’

Berita ini dipetik daripada Berita Harian bertarikh 10 Februari 2006 (Edisi Johor)
JOHOR BAHRU: Pelajar tahun empat Sekolah Agama Jalan Kebun Teh, di sini terkejut apabila mendapati sepuluh muka surat mengandungi beberapa surah dalam sebuah al-Quran kosong dan beberapa ayatnya hilang.

Kejadian itu disedari oleh seorang pelajar ketika membelek al-Quran berkenaan untuk dibaca kira-kira jam 3.30 petang kelmarin.

Difahamkan, halaman muka surat kosong dan beberapa potong ayat al-Quran yang hilang itu adalah surah mengisahkan tanda ketibaan hari kiamat dan kisah Nabi Muhammad SAW.

Setiap dua muka surat yang kosong itu mengandungi surah ke-46 iaitu Surah Al-Ahqaaf; Surah Muhammad (surah ke-47); Surah Al-Fath (surah ke-48); Surah Al-Hujurat (surah ke-49) serta Surah Qaaf (surah ke-50).

Antara ayat yang hilang pula ialah ayat 21 hingga 35 Surah Al-Ahqaaf; Surah Muhammad (ayat 20 hingga 38); Surah Al-Fath (ayat 16 hingga 28); Surah Al-Hujurat (ayat 12 hingga 18) dan Surah Qaaf (ayat 1 hingga 15).

Penolong Kanan sekolah itu, Mohd Al Fadialah Salikin, berkata Wan Shahrizal, 10, mahu menggunakan al-Quran itu terkejut apabila mendapati ada antara muka surat kosong seolah-olah tidak dicetak.

Bagaimanapun, katanya, setiap bilik darjah di sekolah itu sekurang-kurangnya memiliki 20 al-Quran untuk kegunaan harian bagi kemudahan pelajar dalam mata pelajaran bacaan al-Quran.

"Al-Quran yang hilang cetakan muka surat itu, memang biasa digunakan pelajar dan setiap hari dibuka untuk bacaan di dalam bilik darjah. Al-Quran berkenaan diwakafkan seseorang kepada sekolah berkenaan," katanya.

Katanya, kebetulan al-Quran itu ditemui di dalam bilik darjah yang beliau banyak mengajar mengenai tanda ketibaan Hari Kiamat, kehancuran dan keruntuhan kaum selain sejarah Nabi Muhammad.

Beliau berkata, kehilangan muka surat adalah sebahagian daripada kebesaran Allah SWT dan ingatan kepada semua pihak supaya tidak meninggalkan ajaran agama Islam sekali gus mendalami dan memahami isi kandungan al-Quran.

Sementara itu, guru sekolah itu, Norahdat Mohamed, berkata kehilangan muka surat itu menarik perhatian ramai murid untuk melihat kebesaran Allah.

"Sekurang-kurangnya kebesaran ini jika dilihat dari sudut positif dapat menggalakkan lebih ramai mendalami dan membaca al-Quran. Malah, sekurang-kurang dengan hanya membuka untuk menelitinya sudah satu rahmat daripada-Nya," katanya.

©The New Straits Times Press (M) Berhad

No comments: